TYPEN FIETSSYSTEMEN NAAR KRACHTVERDELING

You are currently viewing TYPEN FIETSSYSTEMEN NAAR KRACHTVERDELING

De uitvinding van een methode om de kracht die iemands benen op de pedalen uitoefenen over te brengen op de wielen, zorgde voor het succes en de populariteit van de fiets over de hele wereld. Dit mechanische systeem transformeert de rotatiebeweging van de pedalen, waardoor de fiets in beweging komt. Technische vooruitgang zorgt voor een continue verbetering van het fietsvervoer. En waar vroeger alleen een kettingsysteem op een fiets werd geïnstalleerd om de kracht te verdelen, zijn er tegenwoordig diverse soorten overbrenging op de weg te vinden, hoewel de ketting een belangrijk voordeel heeft behouden.

TYPEN FIETSSYSTEMEN NAAR KRACHTVERDELING

Moderne fietsfabrikanten installeren de volgende typen fietssystemen op hun fietsen, die op basis van de krachtverdeling in de volgende typen worden onderverdeeld:

  • ketting;
  • riem;
  • schacht;
  • hefboom;
  • kabel.

KETTING

Een ketting bestaat uit twee tandwielen en een ketting die deze verbindt. De ketting brengt de kracht over van het voorste tandwiel naar het aangedreven tandwiel. De ketting bestaat uit schakels die stevig met elkaar verbonden zijn met sloten of pennen van verschillende groottes. Moderne kettingoverbrenging maakt de montage van een ketting met een aantal schakels van 110 tot 126 mogelijk, afhankelijk van het aantal tandwielen. Een systeem met een ketting van 108 schakels wordt gebruikt op fietsen met één versnelling.

Er wordt onderscheid gemaakt in de volgende typen kettingen:

  • enkele snelheid;
  • meerdere snelheden, waardoor er 7 tot 12 versnellingen beschikbaar zijn;
  • lichtgewicht, waarbij er holtes in de pennen zitten om het gewicht van het mechanisme te verminderen;
  • Halve schakel – een type ketting met een herhalende schakel.

Kettingoverbrenging is zeer betrouwbaar en wordt op bijna 98% van de fietsen gemonteerd. Daarnaast biedt kettingoverbrenging de fiets nog een aantal andere voordelen:

  • hoge efficiëntie van krachtoverbrenging;
  • afwezigheid van slippende links;
  • een groot aantal overbrengingsverhoudingen, die bereikt wordt door het plaatsen van meerdere sterren met een groot aantal tanden.

Tot de nadelen van het kettingsysteem behoren:

  • de noodzaak tot regelmatige reiniging, wat nogal lastig kan zijn vanwege het complexe ontwerp van de ketting;
  • verplicht periodiek onderhoud (spannen, afstellen) en smering elke 100 km;
  • vatbaar voor snelle slijtage;
  • neiging tot breuk bij aanzienlijke kilometerstand;
  • de mogelijkheid om te schakelen door alleen aan de pedalen te draaien.

Een aantal fietsen met kettingaandrijving is uitgerust met een versnellingsbak. De belangrijkste taak hiervan is het beschermen van het schakelmechanisme tegen vuil. Alleen de ketting en de voor- en achterster blijven zichtbaar. Tot de voordelen behoren de volgende kenmerken:

  • gesloten ontwerp voorkomt dat stof en vuil binnendringen;
  • juiste gewichtsverdeling, waardoor een betere manoeuvreerbaarheid mogelijk is;
  • de aanwezigheid van een beschermkap voorkomt schade aan het mechanisme;
  • Kosteneffectiviteit in onderhoud. Olieverversing vindt plaats na 10.000 kilometer;
  • levensduur bedraagt ​​meer dan 100.000 km.

De nadelen zijn onder meer:

  • Niet compatibel met de meeste fietsframes. Speciale framemontage vereist;
  • toename van het fietsgewicht met 2-3 kg;
  • de noodzaak om een ​​schakelaar met 2 kabels te installeren.

RIEM

Visueel gezien verschilt een fiets met riemaandrijving niet van een klassieke fiets met kettingaandrijving. De belangrijkste nuance is de montage van een riem in plaats van de gebruikelijke ketting.

Enkele voordelen van dit systeem zijn:

  • Duurzaamheid. Composietmaterialen waarvan riemen gemaakt zijn, zijn sterk en betrouwbaar. Ze rekken niet uit, schuren niet en roesten niet;
  • Gemakkelijk te onderhouden. Vuil kan eenvoudig met water van de band worden afgespoeld;
  • geen noodzaak om het riemmechanisme te smeren;
  • lichtgewicht vergeleken met traditionele metalen kettingen die ontworpen zijn voor montage op fietsen;
  • goede terreinvaardigheid dankzij hoge bodemvrijheid;
  • Geschikt voor reizen op elk moment van het jaar.

De riemaandrijving heeft echter ook nadelen. Deze omvatten:

  • de noodzaak om de riemspanning te controleren;
  • gebruik van niet-standaard onderdelen, waardoor reparaties ingewikkelder worden;
  • aanzienlijke massa van het achterwiel;
  • hoge kosten van een fiets met een riemsysteem.

VALNAYA

Zorgt voor de krachtoverbrenging van het wagensysteem naar het wiel via een as. Deze aandrijving maakt geen gebruik van tandwielen, ketting of riem. Schakelen gebeurt door de aandrijfas te verbinden met de in de naaf ingebouwde versnellingsbak. Hoewel een fiets met een cardansysteem voor krachtoverbrenging niet erg gebruikelijk is, merken aanhangers ervan een aantal voordelen van de as op. Deze omvatten:

  • Betrouwbaarheid van de cardanaandrijving. Dit ontwerp elimineert volledig de kans op beschadiging of verplaatsing van de ketting;
  • hoge terreinvaardigheid, die wordt gewaarborgd door het ontwerp van de in de transmissie geïnstalleerde assen;
  • verbeterde aerodynamische eigenschappen;
  • Er wordt geschakeld ongeacht de pedaalrotatie.

Tot de weinige nadelen van het cardanische type behoren onder meer:

  • verhoogd gewicht van de fiets waarop het assysteem is geïnstalleerd;
  • het aantal versnellingen bedraagt ​​niet meer dan acht.

HEFBOOM

Fietsen zijn relatief recent uitgerust met dit type overbrenging. Een fiets met hendel onderscheidt zich van andere fietsen door de aanwezigheid van hendels die tussen de pedalen en de crank zijn gemonteerd. Door simpelweg op de hendels te drukken, zet de fietser de fiets in beweging.

De voordelen van een dergelijk ontwerp zijn onder meer:

  • hoge efficiëntie, die wordt bereikt door de lengte van de hendel te vergroten en bovendien gebruik te maken van de zwaartekracht bij het indrukken ervan;
  • vermindering van de belasting van het bewegingsapparaat;
  • geen regelmatig onderhoud nodig;
  • laag gewicht van het mechanisme;
  • spectaculair ontwerp.

Het grootste nadeel van een hendelfiets is de hoge prijs.

KABEL

Een fiets met dit type aandrijving werd voor het eerst geïntroduceerd in Hongarije. De aandrijving bestaat uit excentrische assen die aan de pedalen zijn bevestigd en waar een sterke kabel doorheen wordt getrokken. Wanneer de pedalen draaien, werkt de kabel via verschillende katrollen samen met de achterwielnaaf, waardoor de fiets in beweging komt.

Het systeem heeft een aantal voordelen:

  • Er kan op elk moment geschakeld worden, ongeacht de pedaalrotatie;
  • de kabel heeft een vaste positie, glijdt of slipt niet;
  • de transmissie heeft geen smering nodig;
  • Door het vervangen van de excentrieken worden de snelheidseigenschappen verbeterd.

Mocht de kabel echter breken, vooral bij belasting, dan bestaat het risico dat de fietser gewond raakt.

 

RESULTATEN

Hoewel de fiets al lang geleden is uitgevonden, houdt de modernisering en verbetering ervan niet op. Nadat u zich vertrouwd heeft gemaakt met fietssystemen die verschillen in de manier waarop ze kracht verdelen, kunt u het type kiezen dat het beste aansluit bij de behoeften van de fietser.

Leave a Reply