WAT ZIJN ROLLERBRAKES VOOR FIETSEN?

You are currently viewing WAT ZIJN ROLLERBRAKES VOOR FIETSEN?

Het remsysteem is het belangrijkste onderdeel van elk vervoermiddel. Grote fietsfabrikanten hebben constant complete laboratoria en ontwerpbureaus die aan de verbetering ervan werken. Het nieuwe is echter al lang vergeten, het oude. Rollerbrakes, die door veel ervaren fietsers de beste optie worden genoemd qua prijs-kwaliteitverhouding, zijn een verbeterd ontwerp van de trommelremmen, die veel werden gebruikt in de Sovjetperiode. In dit artikel leest u wat rollerbrakes voor een fiets zijn en welke voor- en nadelen ze hebben ten opzichte van andere soorten remmen.

WAT ZIJN ROLLERBRAKES? WAT IS HUN TOEPASSINGSGEBIED?

Een rem is een onderdeel van een fiets dat dient om de fiets af te remmen. Rollerbrakes werden ontwikkeld op basis van trommelremmen, maar hun eigenschappen overtroffen die van het prototype aanzienlijk. Het remmen gebeurt door de hendel op het stuur in te drukken, door een klein schijfje tussen de rollen samen te knijpen. De belangrijkste kenmerken van het systeem zijn:

  • de aanwezigheid van een afgesloten behuizing die voorkomt dat water, vuil en sneeuw naar binnen komen als de fiets wordt gebruikt in off-road omstandigheden en/of in het winterseizoen;
  • De noodzaak van smering. Rolmechanismen moeten vóór gebruik grondig gesmeerd worden. Een goed gesmeerde fiets kan zonder angst langdurig en intensief gebruikt worden. Een verplichte voorwaarde is het gebruik van het door de fabrikant aanbevolen smeermiddel voor de fietseenheid;
  • de aanwezigheid van gesmeerde koelschijven. Deze worden op fietsen gemonteerd ter bescherming tegen oververhitting;
  • Lineaire modulatie. Hoe harder je op de hendel drukt, hoe groter de remkracht en hoe sneller de fiets stopt.

Dit systeem werd ontwikkeld in de jaren negentig van de vorige eeuw. Er werd voorspeld dat het breed gebruikt zou worden en een mooie toekomst zou hebben, maar de indrukwekkende afmetingen en het gewicht, de incompatibiliteit met een groot aantal schokdempervorken en de mogelijkheid tot omgekeerde rotatie beperkten de toepassing ervan aanzienlijk.

Dit type remsysteem wordt aanbevolen voor fietsen waarbij direct stoppen essentieel is. Ze zijn ideaal voor stadsfietsen, toeristenfietsen, wandelfietsen en elektrische fietsen.

Als de fietser een groot lichaamsgewicht heeft, kan het monteren van een rollenbank op de fiets het remproces versnellen. Schijf- of velgremmen kunnen dit proces mogelijk niet aan .

STRUCTUUR EN WERKINGSPRINCIPE

Wie bekend is met de structuur van trommelremmen, zal niet verbaasd zijn over hoe rollerbrakes zijn ontworpen – ze zijn immers vrijwel identiek. De belangrijkste verschillen zitten in het materiaal waaruit de onderdelen zijn gemaakt en de nauwkeurigheid van de verwerking en montage op de fiets.

Typische rolremmen bestaan ​​uit:

  • remtrommel en remschoenen;
  • de rembehuizing zelf;
  • een set rollen (6 tot 8 stuks, afhankelijk van het fietsmodel);
  • clips – rolseparatoren;
  • excentriciteit;
  • terugslagveren;
  • beugel, met behulp waarvan de kracht via een bedieningskabel op het excentriek wordt overgebracht;
  • beschermkap met een technologisch gat voor de smering van het mechanisme.

Het remproces verloopt als volgt:

  • wanneer het nodig is om de fiets te stoppen, drukt de berijder op de remhendel, die op het stuur is gemonteerd;
  • de hendel zorgt voor spanning op de kabel, waardoor de excentrische hendel in de rollerbrake wordt bewogen en de kabel wordt gedraaid;
  • de speciale vorm van de excentrische hendel zorgt ervoor dat de uitsteeksels tijdens het draaien tegen de rollen rusten;
  • tegelijkertijd wordt de ruimte tussen de rollen kleiner en beginnen ze tegen de remblokken aan te rusten;
  • De remblokken werken rechtstreeks op de remtrommel en vertragen de rotatiesnelheid ervan;
  • Doordat de trommel direct verbonden is met de wielnaaf, neemt de rotatiesnelheid van het wiel af en komt de fiets tot stilstand.

Bij de aankoop van een fiets die is uitgerust met rollerbrakes, dient u er rekening mee te houden dat voor een goede werking van de remmen een aanzienlijke hoeveelheid smering nodig is.

VOOR- EN NADELEN

Dergelijke mechanismen hebben hun eigen voor- en nadelen. Fietsers noemen onder andere de volgende voordelen van een dergelijk ontwerp:

  • Betrouwbaarheid. Het ontwerp is vrijwel volledig afgedicht. Er is geen risico dat zand, stof en vuil binnendringen. Dit betekent dat het onder alle weersomstandigheden betrouwbaar zijn functies kan vervullen en de fiets kan stoppen;
  • vermogen. Het ontwerp van de unit maakt een noodstop van de fiets mogelijk, zelfs bij hoge snelheid. Dit zorgt voor de stabiliteit van de fiets en garandeert de veiligheid van de fietser;
  • Remprecisie. Rollenremmen worden direct in het remproces opgenomen, terwijl bij voetremmen de start van het remmen afhankelijk is van de positie van het pedaal tijdens de fietsbeweging;
  • Geen constant onderhoud nodig. Rollensystemen hoeven niet regelmatig gewassen en gereinigd te worden. Het mechanisme moet periodiek gesmeerd worden, wat gebeurt zonder het te demonteren, en de remblokken moeten ook vervangen worden als ze versleten zijn;
  • Rollenconstructies vereisen geen extra instellingen en afstellingen na installatie op de fiets;
  • er is geen sprake van slijtage van de fietsvelg als gevolg van het remmen;
  • De kromming van de wielgeometrie vormt geen belemmering voor de voortzetting van de beweging. De remwerking blijft behouden ondanks dit defect;
  • Mogelijkheid tot montage op elke fiets. In sommige gevallen moet de “native” bus vervangen worden door een speciale.

De nadelen van het systeem zijn onder meer:

  • verhoogd gewicht ten opzichte van trommelremsystemen, waardoor de fiets zwaarder wordt;
  • de noodzaak om een ​​speciale naaf aan te schaffen als de fiets oorspronkelijk was uitgerust met remmen van een ander type;
  • kan niet op sommige frames worden geïnstalleerd (meestal met een schokdempend systeem);
  • hoge kosten van het mechanisme;
  • beperkte keuze.

Er zijn ook gevallen bekend waarbij het wiel ging draaien als de rem werd ingedrukt.

DIENST

Rollerbrakes hebben een gesloten ontwerp, maar toch kunnen er soms zand en stof in het mechanisme terechtkomen. Schurende deeltjes verhogen de slijtage van de remtrommels en remschoenen aanzienlijk, wat leidt tot een langere slag van de remhendel. De kabelslag zorgt ervoor dat de remschoenen niet tegen de trommel gedrukt kunnen worden en het mechanisme de fiets niet kan stoppen.

Om het defect te verhelpen, moet het remsysteem worden gedemonteerd. Dankzij het eenvoudige ontwerp kan zelfs een technisch ongeschoold persoon alle onderdelen van het apparaat verwijderen. Eerst wordt de remkap gedemonteerd en ten slotte de remblokken. Alle onderdelen moeten grondig worden gereinigd en gewassen, en de remblokken moeten worden gecontroleerd op slijtage. Indien deze aanzienlijk is, moeten ze worden vervangen. Slijtage wordt gecontroleerd door de excentrische hendel tot de aanslag te draaien; de aanwezigheid ervan wordt aangegeven door een speling.

Volgens experts moeten dergelijke remsystemen minstens één keer per jaar of na 1500 km worden schoongemaakt. Het mechanisme vereist ook periodieke smering (na 2000 km). Alle dikke smeermiddelen zijn hiervoor geschikt, maar fabrikanten van remmechanismen adviseren speciale smeermiddelen voor rolsystemen.

INSTALLATIE

Het monteren van een roller op een fiets vereist ervaring, vaardigheid en voldoende vrije tijd. Het monteren van een roller vereist het gelijktijdig vervangen van de naaf en het volledig opnieuw spaken van het wiel.

Om een ​​fiets met deze remsystemen uit te rusten, hebt u het volgende nodig:

  • remhendel met een afmeting die overeenkomt met de diameter van het stuurwiel;
  • remkabel van de vereiste lengte;
  • Klemmen voor bevestiging. De voorrem is bevestigd aan de “poot” van de stuurvork, de achterrem aan de achtervork van de fiets;
  • klemmen in verschillende maten voor het bevestigen van de kabel aan het frame, stuur, vork;
  • De remmen en de naaf zijn op de fiets gemonteerd en via schroefdraad- of spieverbindingen stevig met elkaar verbonden.

Gezien de complexiteit en het arbeidsintensieve karakter van het proces, adviseren fietsers die ervaring hebben met de installatie van rollensystemen op een fiets, om dit over te laten aan professionals in gespecialiseerde werkplaatsen.

RESULTATEN

Rollerbrakes geven de rijder een veilig gevoel op de moeilijkste parcoursen. Op elke ondergrond zorgt de rollerbrake voor een soepele rem zonder dat de wielen blokkeren.

Leave a Reply