Zorg voor het milieu en de wens voor een gezonde levensstijl dwingen steeds meer mensen om over te stappen op fietsen. De verscheidenheid aan rijstijlen en fietstypen maakt het kiezen van een fiets echter een lastige opgave. Een beginnende fietser heeft doorgaans een zeer oppervlakkig idee van welk systeem op een fiets is geïnstalleerd en welke versnellingen geschikt zijn voor verschillende wegomstandigheden. Dit artikel helpt u te begrijpen welke soorten fietssystemen, afhankelijk van de transmissiemethode, op een moderne fiets kunnen worden geïnstalleerd en leert u de voor- en nadelen ervan kennen.
Een fietssysteem bestaat uit een set sterwielen die samen met de cranks op de wagen worden gemonteerd. Sterwielen die geschikt zijn voor montage op een moderne fiets, zijn gemaakt van carbon, staal of aluminium.
Verschillende soorten fietstransmissies maken verschillende manieren van transmissie mogelijk. Afhankelijk hiervan kan het systeem worden ingedeeld in een van de volgende typen:
- klassiek;
- planetair;
- enkele snelheid;
- Fixgear.
KLASSIEK SYSTEEM
Een klassieke fietsversnelling is een complex mechanisme bestaande uit sterretjes, cranks, schakelaars en een ketting. De sterretjes op het voorwiel zijn de leidende sterretjes en de aangedreven sterretjes zitten aan de achterkant van de fiets. De snelheid wordt aangepast met een schakelaar op het stuur. Deze werkt op een speciale kabel, waarmee de ketting naar een sterretje met een grotere of kleinere diameter wordt gedraaid. Terugschakelen naar een lagere versnelling kan ook met behulp van een veer.
Tegenwoordig is één versnelling te vinden op budget- of kinderfietsen. Sommige gespecialiseerde fietsen hebben ook een constante versnelling. Bijna 90% van de fietsen op de weg is uitgerust met een meerversnellingsbak. Op de voorwielen is een systeem met sterren gemonteerd en aan de achterkant is de fiets voorzien van een cassette of ratel.
Het aantal sterren en hun totale afmetingen bepalen de mogelijkheden van de fiets. Met een grote voorste ster kan de fiets hoge snelheden bereiken. De klassieke transmissie voorziet in de aanwezigheid van één tot drie voorste sterren en zeven tot twaalf aangedreven sterren. De hoge versnelling (3-6, 3-7) wordt gebruikt om aanzienlijke snelheidsindicatoren te bereiken op een vlakke weg, bij het beklimmen van een heuvel of bij het rijden over ruw terrein wordt meestal de lage versnelling gebruikt.
Fietsliefhebbers laten complexe systemen de laatste tijd links liggen en geven de voorkeur aan een fiets met een niet al te complex ontwerp. Meestal is er één ster op het voorwiel gemonteerd, terwijl het aantal achterwielen kan oplopen tot 12. Dankzij de overstap naar één ster is de transmissie eenvoudiger en lichter geworden: de fiets is verlost van twee extra sterren, een shifter en een schakelaar, wat heeft geleid tot een afname van het totale gewicht van de fiets. Door de afwezigheid van een schakeloptie hoeft u zich geen zorgen te maken over een ketting die eraf valt of dat de versnellingen niet goed schakelen bij het overschakelen naar een grotere of kleinere ster. Dit systeem is niet alleen geschikt voor rijden op een vlakke weg, maar ook voor het beklimmen van een heuvel zonder te schakelen.
De klassieke externe overbrenging heeft veel voordelen:
- de transmissie kan over een breed bereik geschakeld worden;
- betrouwbaarheid van het ontwerp;
- laag gewicht;
- lage kosten.
De nadelen van dit ontwerp zijn:
- snelle slijtage van de ketting door mogelijke scheefloop;
- de snelheid verandert niet altijd correct;
- de transmissie moet regelmatig worden schoongemaakt en gesmeerd;
- De snelheid verandert alleen als de pedalen worden gedraaid.
PLANETAIRE HUB
Een systeem waarbij het schakelmechanisme zich in de naaf bevindt, wordt een planetair systeem genoemd . Het is een complex mechanisme dat bestaat uit een set tandwielen en wordt gebruikt om de overbrengingsverhouding te wijzigen. Ook is in de meeste planetaire naven een achterrem gemonteerd. De positie van de tandwielen en hun interactie, waarmee de overbrengingsverhouding wordt gekozen, worden aangepast met een hendel op het stuur. Een planetair systeem met 5 tot 14 versnellingen kan op een moderne fiets worden gemonteerd. Meestal wordt het gemonteerd op een racefiets, stadsfiets of recreatieve fiets. De voordelen van dit type mechanisme zijn onder andere:
- weerstand tegen beschadigingen en lage gevoeligheid voor invloeden van buitenaf, wat wordt gewaarborgd door het gesloten ontwerp;
- doordat er geen sprake is van vervorming van de ketting of riem tijdens het bewegen, kan elke versnelling worden gebruikt en gebeurt het schakelen volkomen veilig;
- De snelheid kan worden gewijzigd zonder te trappen.
Tot de nadelen van dit systeem behoren:
- zwaar gewicht;
- de noodzaak om aanzienlijke kracht uit te oefenen bij het trappen;
- lage onderhoudbaarheid;
- hoge kosten.
ENKELVOUDIGE SNELHEID
Een fiets met slechts één versnelling wordt een single-speed fiets genoemd. Deze specifieke fiets is uitgerust met een transmissie met één tandwiel voor en één achter. De meeste single-speed fietsen zijn van het stadstype, omdat er bij het rijden op gladde asfaltwegen geen hoge snelheid hoeft te worden ontwikkeld en de aanwezigheid van versnellingen, evenals het vermogen om correct te schakelen, daarom geen noodzakelijke voorwaarde is. Een fiets met single-speed is zo ontworpen dat wanneer de pedalen worden gedraaid, de wielen altijd draaien, wat gebeurt dankzij een speciale naaf. De fiets remt af en stopt wanneer de pedalen naar achteren worden gedraaid. Fietsers die een single-speed fiets gebruiken, merken een aantal voordelen van dit voertuig op:
- de transmissie is zeer betrouwbaar;
- De fiets heeft slechts één versnelling, waardoor de berijder wordt ontlast van alle moeilijkheden die gepaard gaan met het schakelen;
- Laag gewicht door het ontbreken van kabels, shifters en schakelaars.
Het systeem kent ook zijn tekortkomingen. Deze omvatten:
- de noodzaak om vaak te trappen;
- relatief lage remwerking;
- één versnelling zorgt voor een gebrek aan dynamiek bij het accelereren;
- moeilijkheden bij het overwinnen van obstakels.
FIXGEAR
Een fiets met één vaste versnelling wordt een fixgear of fixe genoemd. Dit systeem vereist constante pedaalrotatie om vooruit te komen. Bovendien kun je op zo’n fiets zowel vooruit als achteruit rijden. Het klassieke type fixgear, met één versnelling, heeft geen remmen; de fiets stopt door weerstand op het pedaal te creëren. Stadsfietsen, met één versnelling, zijn uitgerust met een handrem om verkeersongevallen te voorkomen. De voordelen van dit type fiets zijn onder andere:
- betrouwbaarheid;
- soepele werking;
- goede controleerbaarheid dankzij directe verbinding met de pedalen;
- Het systeem heeft geen regelmatig onderhoud nodig.
Tot de nadelen van dit type fiets behoren met name de volgende:
- moeite met trappen vanwege de hoge pedaalrotatiesnelheid;
- lage remwerking;
- het niet kunnen omgaan met stoepranden en soortgelijke obstakels.
RESULTATEN
Dit artikel geeft je een idee van de verschillende systemen die ontworpen zijn om op een fiets te worden geïnstalleerd en die verschillen in de manier waarop de overbrenging plaatsvindt. Als je een idee hebt van het werkingsprincipe van elk systeem, kun je bewuster kiezen voor een fiets en de juiste keuze voorkomen.