FIETS SCHOKDEMPERS

You are currently viewing FIETS SCHOKDEMPERS

De moderne fietssport is inmiddels een gevestigde naam geworden onder mensen die streven naar een gezonde levensstijl of gewoon van extreme ritten houden. Ongeacht uw niveau, of u nu beginner of amateur bent, kies bij uw keuze voor een hoogwaardige fiets.
Afhankelijk van het gebruiksdoel wordt het juiste fietsmodel gekozen. Als u liever snel fietst, kunt u het beste een mountainbike overwegen. Deze is voorzien van twee schokdempers , waardoor de fiets veel soepeler rijdt en de rit aangenamer is.

WAT ZIJN SCHOKDEMPERS BIJ FIETSTRANSPORT EN WAT IS HUN DOEL?

Dubbele ophanging

Een schokdemper voor een fiets is ontworpen om comfort te bieden tijdens het fietsen. Dit wordt gewaarborgd door twee hoofdonderdelen voor alle soorten schokdempers: een veer en een demper. De veer absorbeert door zijn beweging hobbels, kuilen en andere oneffenheden in de weg. De tweede is verantwoordelijk voor het verminderen van trillingen en het behouden van een stabiele positie tijdens het fietsen. Maar niet alle apparaten hebben dempers. Ze dienen als een extra mechanisme voor complexere ontwerpen.

De buitenmantel van de schokdempervork van een fiets bestaat uit de hoofd- en binnenbuis met drijfstangen, de kroon, die de hoofd- (stuur-) en binnenbuis met elkaar verbindt. Daaronder bevinden zich de “benen” die in de “broek” bewegen. Aan de ingang van de “broek” bevindt zich een verbindingsstang, een zogenaamde gorilla of jumper. Aan de buitenkant van de “broek” bevinden zich bevestigingspunten voor de rem (schijf- of V-brake) en de wielas. De kroon zelf heeft een afstelling voor de schokabsorptie-instellingen.

Het meest voorkomende type fiets is een fiets met een voorvork, oftewel een schokdemper. Het doel van de vork is om de oneffenheden in de baan van het voorwiel te verzachten. Dit wiel is het voorwiel, dus de primaire belasting gaat hiernaartoe. Naast de voorvork kan er ook een achterschokdemper op een fiets worden gemonteerd. De locatie en het model zijn afhankelijk van het frameontwerp. Als een fiets twee schokdempers heeft, wordt dit een dual suspension genoemd en behoort deze meestal tot het mountainbike-type (voor gebruik op ruw terrein).

SOORTEN SCHOKDEMPERVORKEN

Afhankelijk van het ontwerp en de efficiëntie worden ze onderscheiden:

  • Veer, geïnstalleerd op goedkope fietsen. De basis van het ontwerp bestaat uit een metalen veer in de vorkpoten. Deze wordt meestal geïnstalleerd op racefietsen, om op een glad wegdek te rijden.
    De montage van een dergelijk ontwerp is ruw en raakt daardoor al snel onbruikbaar. Reparatie of onderhoud wordt niet uitgevoerd, behalve het vervangen van de veer zelf. Van de hieronder vermelde instellingen is alleen een slot geïnstalleerd;
  • Veer-elastomeer, veel vaker gebruikt dan de bovengenoemde. Het ontwerp maakt gebruik van een veer met een rubberen demper in het midden van de vorkbuis. Tijdens het fietsen is de demping hoger dan bij de vorige, maar bij dalende temperaturen bevriest de elastomeer (rubber) demper, wat de rijkwaliteit verslechtert;
  • Luchtdempers zijn duurder, maar hebben een goede efficiëntie. Het ontwerp gebruikt lucht met een bepaalde druk om hobbels en kuilen soepel te overbruggen. Deze lucht wordt met een pomp in de luchtkamer gepompt. De lucht in de kamer fungeert als een veer en een demper. Bij sommige modellen lekt er lucht tijdens het rijden door loszittende manchetten. Bovendien raken ze bij extreme races snel onbruikbaar;
  • Het laatste type is duurder en heeft het meest effectieve ontwerp. Het is onderverdeeld in twee subtypes: olievering en olielucht. Elk subtype is gebaseerd op een oliepatroon, gecombineerd met een lucht- of metalen (staal, titanium) veer (afhankelijk van het subtype). Het eerste type wordt meestal gebruikt in downhill-disciplines , het tweede voor andere, minder extreme disciplines.

HOE SCHOKDEMPERS AFSTELLEN

Voor een schokdempersysteem dat op een fiets is gemonteerd, kunnen, ongeacht de locatie, de volgende parameters worden aangepast:

  1. De keuze van de weerstand of stijfheid bestaat uit het instellen van de beweeglijkheid van de veer. Voor een comfortabele rit wordt de optimale positie ingesteld. Het doel van deze instelling is om de fietser te controleren op de efficiëntie van de schokdemper tijdens het fietsen. Bij een verminderde stijfheid zal de veer constant trillen bij de minste oneffenheid, en is het mogelijk dat deze breekt. Maar bij een te hoge stijfheid neemt de efficiëntie van het compenseren van oneffenheden in het wegdek af;
  2. De instellingen voor de rebound en compressie van de schokdemper worden gekozen afhankelijk van de gekozen weg. Bijvoorbeeld een bospad met wortels, massief grind en kuilen, een weg in de bergen, enz.
  3. Bovendien wordt de veerweg in de vork aangepast. Het is mogelijk om de veerweg te vergroten of te verkleinen. Deze aanpassing voorkomt snelle slijtage en zorgt voor een langdurig gebruik van de schokdemper.
  4. De laatste instelling van de schokdemper van de fiets is het volledig blokkeren van de veerbeweging. Deze functie wordt gebruikt op vlakke weggedeelten om parasitaire trillingen van het schokdempersysteem te voorkomen.

 

RESULTATEN

Fiets schokdempers worden geselecteerd op basis van uw rijvoorkeuren. De beste optie is om één schokdemper te hebben: een vork. Deze optie is echter geschikt voor beginners of degenen die nog niet definitief hebben besloten. Opties zijn 120 mm of 80 mm veerweg, maar dit hangt af van de ervaring en financiële situatie van de fietser. In de toekomst, na bestudering van de markt en het opdoen van ervaring, zal het voor de fietser gemakkelijker zijn om zijn eigen, de juiste keuze te maken.
Maar de rijstijl is niet het enige criterium bij het benaderen van de keuze. Het is noodzakelijk om te begrijpen dat schokdempers worden geselecteerd op basis van het fietsmodel, net als iemands schoenen op basis van de maat en de volheid van zijn voet. Het is belangrijk om rekening te houden met het gewicht van de fietser, de mogelijkheid om de schokdemperstructuur te onderhouden en de populariteit ervan.

Leave a Reply