Het is geen geheim dat fietsen veel fysieke belasting met zich meebrengt, vooral op de benen. Om in vorm te blijven, “krijgen” fietsers de nodige belasting (op de spieren van armen, schouders en buikspieren) in de sportschool. Er is echter een alternatief voor de klassieke versie van het fietsmechanisme. Fietsen met een handgeschakelde aandrijving bestaan al geruime tijd en hebben hun eigen verschillen en varianten, die we hieronder in detail zullen bespreken.
WAAROM HEB JE EEN HANDMATIGE AANDRIJVING NODIG, WAT ZIJN DE VOORDELEN?
De handmatige aandrijving van de fiets maakt het mogelijk om de spieren van de bovenlichaamsgroepen, waaronder de armen, extra te trainen. Dit mechanisme brengt het voorwiel in beweging, wat modellen van dit ontwerp een aantal kenmerken en voordelen biedt:
- dubbele aandrijving (handmatig en voet) op de voor- en achterwielen zorgt voor een twee keer zo snelle acceleratie en een vele malen hogere snelheid;
- met een goede acceleratie over lange afstanden heeft de ruiter een uitstekende kans om zijn lichaam tegelijkertijd een volledige fysieke belasting op alle spieren te geven;
- gebruik door kleine kinderen die bepaalde fysieke beperkingen hebben en niet op een fiets met voetbediening kunnen fietsen;
- Een van de belangrijkste waarden van deze ontwikkeling is dat mensen met een beperking kunnen fietsen.
Dankzij de modellen van fietsvervoer met dit mechanisme wordt een grote categorie kinderen en volwassenen bereikt die actief kunnen recreëren en fietsen.
Fietsen met dit type bediening – voor of dubbel – zijn wendbaar en praktisch en gedragen zich in elke situatie op de weg goed. Fietsen met handgeschakelde versnellingsbak worden echter niet in grote aantallen geproduceerd en verkocht; het gaat meestal om individuele exemplaren die op bestelling worden geassembleerd.
Op internet zijn talloze modellen van hoge kwaliteit te vinden, waarbij wielerliefhebbers zelf een handaangedreven aandrijving bouwen, waarbij het voorwiel leidend is.
VARIËTEITEN
Er is een lijst met handmatige fietsmodellen die u kan helpen bij het maken van een keuze. Sommige fietsmerken houden zich bezig met de ontwikkeling en productie van dit zeer gespecialiseerde product.
Nadat u zich visueel vertrouwd heeft gemaakt met niet-standaard ontwerpen, kunt u een keuze maken en een specifiek model kopen, of zelf een nieuw model maken van een oude fiets (op basis van het voorbeeld dat u hebt gezien). Hieronder vindt u een lijst met bekende merken die fietsen met ongebruikelijke transmissies produceren.
VARIBIKE-MODELLEN
In 2013 bracht het Duitse merk Varibike een exclusieve versie van de fiets op de wereldmarkt – met dubbele aandrijving. Het model was primair ontworpen om de gelijkmatige fysieke belasting van de sporter te verhogen. De kracht van de handmatige aandrijving in de fiets wordt overgebracht op het achterwiel.
Een speciaal ontworpen, origineel transmissiemechanisme maakt het mogelijk de pedalen in beweging te zetten:
- afwisselend met armen of benen;
- tegelijkertijd de snelheid aanzienlijk verhogen.
Het vermogen van de fiets neemt met 30% of meer toe. Dit positieve moment is erg gewild bij mountainbikers (bijvoorbeeld tijdens het bergopwaarts fietsen). Bovendien heeft de renner tijdens lange afstanden of tijdens het fietsen altijd de mogelijkheid om één spiergroep te ontspannen en een andere aan te spannen. Dit kan de tijd voor noodzakelijke rustpauzes aanzienlijk verkorten.
Innovatief ontwerp van het voorste gedeelte van de fiets – de aanpassing van het stuur lijkt ongewoon, maar de fietser went snel aan de niet-standaardvorm van het ontwerp, vooral omdat de voordelen van de handmatige aandrijving (deze heeft een aparte vrijloopkoppeling) voor de hand liggen.
TWICYCLE-MODELLEN
Na de introductie van de Varibike-fietsen op de wereldmarkt verschenen iets later de TwiCycle-fietsmodellen, die aanzienlijke verschillen vertonen met de eerste modellen. Ze bieden de fietser ook de keuze om met de benen of handen te trappen, of met beide tegelijk. Het ontwerp en de werking van het mechanisme zijn echter volledig origineel en universeel.
Het voorste tandwiel van de wagen loopt parallel aan het stuur en is via een ketting verbonden met de cassette en de derailleurs van het voorwiel. De handcranks (van de aandrijving) staan horizontaal wanneer ze niet worden gebruikt. Dit maakt dit model een fiets met volledige aandrijving en uitstekende grip (bij gebruik van de tandwielen tijdens het rijden).
Doordat de voorste ster van de fietser zich op geringe afstand van het gezicht bevindt, heeft de fabrikant gezorgd voor volledige gebruiksveiligheid. Het mechanisme is bedekt met een behuizing en daarboven bevindt zich een beschermende standaard met zachte vulling – een soort “kussen”. Het bedrijf is ook bezig met de ontwikkeling van een mountainbike-variant van zijn geesteskind.
RAXIBO-MODELLEN
Er is nog een bijzondere versie van het model van Zwitserse makelij. Deze fiets met handaandrijving verdeelt de belasting gelijkmatig over alle spiergroepen.
De tweede aandrijving is groot, zit op het stuur gemonteerd en oogt nogal log, met extra gewicht. De ketting “omhult” dit ontwerp van de fiets letterlijk, beginnend bij de voorkant en reikend tot aan het tandwiel op het achterwiel.
Fietsers die dit model onder de knie hebben, melden dat de extra, niet-standaard aanpassingen aan het stuur de beweging niet belemmeren.
Deze handaangedreven fiets vereist een intensieve training met zowel armen als benen tegelijk. Professionals raden deze optie af voor mensen met een slechte fysieke conditie, aangezien het rijden en tegelijkertijd het stuur bedienen veel kracht en uithoudingsvermogen vereist. Voor sporters is dit model daarentegen een uitstekende optie voor een goede dagelijkse training van alle spiergroepen tegelijk.
MET JE EIGEN HANDEN
Op basis van de bovengenoemde innovatieve opties is het mogelijk om zelf een handtrekfiets te ontwerpen. Hiervoor kun je elke transportfiets en onderdelen van oude modellen gebruiken.
Wat heb je nodig:
- lange keten;
- tandwiel voor bovenwagen;
- kettingvork;
- handmatige tractie drijfstangen;
- diverse bevestigingsmiddelen – klemmen, bouten, pakkingen;
- gebruikt frame – voor het uitzagen van delen uit de zitbuis en kettingvork.
De handmatige aandrijving is eenvoudig te installeren. Hiervoor wordt een stuur op het frame van de fiets gemonteerd (dit kan van het frame van een oude fiets zijn). Hieraan worden cranks bevestigd, met handgrepen in plaats van pedalen. Aan de voorkant van het frame wordt een kettingvork gemonteerd. Het is raadzaam om een stuur zonder bochten op de fiets te monteren, zodat het stuur bij het draaien niet in de weg zit bij het bedienen van de bijbehorende aandrijving.
RESULTATEN
Handfietsen zijn daarom een relevant alternatief voor standaard, klassieke modellen. Het is zinvol om ze aan te schaffen wanneer je je lichaam moet trainen met een gelijkmatige verdeling van de belasting over alle spieren. Ze zijn ook perfect voor fietstoerisme of wielrennen, vooral met frequente beklimmingen. Het ontwerp maakt het mogelijk om met je benen of armen te trainen, en in sommige gevallen met beide tegelijk. Tegelijkertijd is het mogelijk om individuele spiergroepen tijdens de rit te laten rusten. Dit type fiets maakt het ook mogelijk voor mensen met een beperking en kinderen om te fietsen.