Hoe je slecht schakelen kunt verhelpen voor een comfortabele fietsrit

You are currently viewing Hoe je slecht schakelen kunt verhelpen voor een comfortabele fietsrit

Slecht schakelen – niet alleen eigenaren van fietsen in de economy class, maar ook eigenaren van prestigieuze en dure modellen kunnen met dit probleem te maken krijgen. Het zou een vergissing zijn om te denken dat de afstelling van de fiets simpelweg niet klopt. In de praktijk kunnen er andere oorzaken zijn; we zullen deze later in dit artikel nader toelichten.

 

Hoe werkt schakelen?

Om het fietsen zo snel en comfortabel mogelijk te maken, ongeacht de verschillende soorten routes, landschappen, bergen en afdalingen, rusten fabrikanten fietsen uit met moderne versnellingssystemen.

Deze mechanismen verminderen de belasting zoveel mogelijk (op lastige etappes van de route) en maken het ook mogelijk om deze te reguleren. Door de juiste snelheidsveranderingen onder de knie te krijgen, kan de fietser gemakkelijk het meest comfortabele tempo kiezen, met een minimum aan energie.

De snelheidsregeling gebeurt als volgt:

  1. Moderne fietsen hebben 1-3 tandwielen voor en 7-12 (cassette) achter;
  2. De sterren zijn met elkaar verbonden door een ketting;
  3. Met de shifters op het stuur kunt u de versnellingsverhouding wijzigen: aan de rechterkant wordt de ketting afgesteld op het achterste tandwiel, aan de linkerkant – op het voorste;
  4. De elementen op het frame en het stuur zijn met kabels met elkaar verbonden.

De ketting beweegt naar de gewenste ster (snelheid) op het moment dat de shifters worden geschakeld. De afstelling gebeurt correct, rekening houdend met een zekere compatibiliteit van de combinaties van de achterste en voorste ster (ster), anders zijn storingen mogelijk. De afstelling moet soepel, zonder schokken en alleen op een rijdende fiets verlopen.

De voorste sterren veranderen afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de weg:

  1. De grootste ster is ontworpen om te fietsen op gladde wegdekken – snelwegen;
  2. Het schakelen naar het middelste tandwiel doe je op hobbelige wegen met veel bochten;
  3. Op onverharde en zanderige, vuile routes worden fietsen vervangen door een kleine ster.

Omdat elk van de voorste tandwielen op een fiets overeenkomt met een set achterste tandwielen, moet u bij het afstellen van de shifters rekening houden met het volgende:

  • het grootste tandwiel achter is het eerste, en meerdere daaropvolgende tandwielen worden gecombineerd met het kleine voorste tandwiel; deze instelling is geschikt voor bergpaden en afdalingen;
  • middelste versnellingen van 4 tot 6 achterste sterren – worden samen met de middelste voorste ster gebruikt voor verplaatsingen op ruw terrein en oneffen oppervlakken;
  • De kleinste tandwielen 7-9 werken samen met het grote voorste tandwiel – ze worden gebruikt bij het rijden op gladde, rechte wegen.

De versnellingen van de fiets worden gewijzigd vóór het betreden van een bepaalde zone en na het verlaten ervan.

Er zijn verschillende soorten schakelaars:

  • extern – gemeenschappelijk, gelegen voor en achter;
  • intern – zeldzaam, hebben een voor- en achtertandwiel en ketting, het apparaat bevindt zich in de achternaaf.

Er bestaan ​​ook verschillende soorten fietsversnellingen.

Negatieve effecten van slecht schakelen

Een ongeletterde, onzorgvuldige houding ten opzichte van de techniek, een schending van de compatibiliteit van de sterren (voor en achter) bij het veranderen van de snelheid, kunnen bijdragen aan snelle slijtage van onderdelen en het falen van de fiets.

Als de fietser de snelheid verkeerd heeft afgesteld, is een duidelijke kettingafwijking tussen het voorste en achterste tandwiel zichtbaar. Deze afwijking beschadigt niet alleen de ketting zelf, maar ook het hele mechanisme van de fiets.

Mogelijke redenen

Er zijn verschillende hoofdredenen die kunnen leiden tot slecht schakelen op de fiets:

  1. De kabelbehuizing moet altijd in goede staat zijn. Om de kabels op slijtage te controleren, moet u de shifter afstellen en de interne staat ervan inspecteren. Kabeldefecten kunnen zich voordoen in de vorm van losse draden die niet gedraaid zitten, of haken. Een veelvoorkomende oorzaak is uitrekken of slijtage, of beschadiging van de beschermkap (door loszitten). De behuizing kan ook versleten zijn;
  2. Slijtage van de cassette of ketting – door onjuist gebruik van de fiets of na de toegestane levensduur;
  3. Gebrek aan noodzakelijke smering – in dit geval werken de elementen slecht en zijn de versnellingen moeilijk te schakelen;
  4. Vervorming, slijtage van de achterderailleur of derailleurpad op een fiets – het mechanisme kan vastlopen door problemen met de bracket. Dit gebeurt vaak na botsingen en valpartijen – de pad kan verbuigen of vervormen;
  5. De achterderailleur heeft speling ontwikkeld – dit probleem doet zich regelmatig voor tijdens het fietsen. Het veroorzaakt vertragingen bij het schakelen op een fiets;
  6. Ook ophoping van vuil, overmatig gebruik van vet en een verkeerde afstelling van onderdelen dragen bij aan het ontstaan ​​van problemen bij de snelheidsregeling;
  7. Kapotte schakelaar en veer of defecte afstelling;
  8. Falen van de schakelpook zelf – goedkoop plastic slijt;

Als er problemen optreden bij het schakelen, moeten daarom alle mogelijke oorzaken worden gecontroleerd, hoewel vervuiling of een verkeerde afstelling de meest voorkomende oorzaken zijn. Fietsonderdelen slijten alleen onder zware, langdurige belasting.

Mogelijke oplossingen voor het probleem

U kunt bovenstaande problemen zelf oplossen:

  • als de kabels versleten zijn, worden ze vervangen – de shifter wordt gedemonteerd, de beschadigde elementen worden verwijderd, de vuile delen van de kabelbehuizing (als deze in goede staat is) worden schoongemaakt en er wordt een nieuwe kabel gestart met vet, afgesteld en vastgezet met een punt;
  • slijtage van de ketting of cassette wordt geëlimineerd door deze te vervangen door een nieuw, werkend onderdeel;
  • indien er bij het schakelen onvoldoende glijdt, worden fietsonderdelen behandeld met Teflon-smeermiddel in een kleine (!) hoeveelheid (dikke middelen zijn verboden);
  • vervormingen van de derailleurhanger worden hersteld door deze eerst van de fiets te verwijderen en terug te buigen naar de oorspronkelijke vorm (dit kan bij een servicecentrum worden gedaan); bij aanzienlijke schade of slijtage wordt het onderdeel vervangen door een nieuw exemplaar;
  • Indien er sprake is van speling, wordt deze verholpen door een nauwkeurige en correcte afstelling van de versnellingspook; indien er sprake is van een grote speling, wordt de schakelaar vervangen;
  • de maximale ophoping van vuil op onderdelen en mechanismen wordt verwijderd door reiniging en hersmering (in kleine hoeveelheden);
  • indien een onjuiste afstelling van de versnellingsmechanismen van de fiets wordt geconstateerd, worden deze opnieuw afgesteld of wordt contact opgenomen met een technische dienst;
  • Indien er gebreken in de schakelaar en de veer worden geconstateerd, worden deze vervangen door nieuwe.

Aanbevelingen voor preventie

Om ervoor te zorgen dat uw fiets lang meegaat, kunt u het beste het advies van professionals opvolgen.

Houd de conditie van uw overhemden in de gaten door ze regelmatig te controleren op slijtage:

  • nadat ze de fiets in een hangende toestand hebben vastgezet, schakelen ze over naar het grote tandwiel aan de achterkant, met een overstap naar het kleinste tandwiel;
  • de schakelaar blijft op het grote tandwiel van de fiets zitten (aangezien de pedalen niet draaiden);
  • De kabel wordt in een verzwakte toestand gebracht en de behuizing wordt voor de diagnose uit de aanslagen verwijderd (montage in omgekeerde volgorde).

Om een ​​versleten overhemd te vervangen, kunt u beter een kwaliteitsproduct kopen dan geld te besparen.

Bij de aanschaf van kabels is het beter om de voorkeur te geven aan gepolijste modellen.

Om vastlopen van de ketting te voorkomen, moet u vooraf schakelen, op een vlakke ondergrond en niet onder belasting (bijvoorbeeld bij het beklimmen van een heuvel). Het is raadzaam om niet één, maar twee of drie kettingen afwisselend te gebruiken. Zo blijft de levensduur van de kettingen langer.

De snelheidsmodus mag alleen tijdens het rijden worden gewijzigd. Voor soepel schakelen is het raadzaam de druk op de fietspedalen te verminderen. De snelheidsmodus kan niet worden gewijzigd door over meerdere waarden te “springen”, maar alleen sequentieel (na elkaar).

 

Resultaten

Als er dus problemen optreden tijdens het schakelen, moet u de fiets inspecteren, de problemen identificeren en verhelpen. In de toekomst moet de fiets na elke rit worden schoongemaakt en moet de technische staat worden gecontroleerd vóór een nieuwe rit.

Leave a Reply