Spelletjes en activiteiten die ouders kunnen gebruiken om hun kind te helpen het zelfvertrouwen te ontwikkelen
Kinderen ontwikkelen nieuwe vaardigheden het beste door middel van spelactiviteiten. Games kunnen hen ook helpen hun zelfvertrouwen op te bouwen. Laten we eens kijken naar enkele eenvoudige maar effectieve oefeningen voor zelfvertrouwen.
1. Prestaties dit jaar
Om zelfvertrouwen te ontwikkelen, moet je je richten op het positieve. Deze les gaat ervan uit dat het kind alles moet onthouden wat hij het afgelopen jaar heeft bereikt. Deze oefening is goed uit te voeren op oudejaarsavond.
Je zal nodig hebben:
- papier en pen.
Hoe te presteren:
- geef het kind een stuk papier en een pen;
- nodig hem uit om in 15 minuten een lijst te maken van alle prestaties van het afgelopen jaar – groot en klein;
- wanneer het kind de lijst maakt, nodig hem dan uit om het hardop voor te lezen met een gevoel van trots;
- als je meer dan één kind hebt, kunnen ze deze oefening samen doen. Moedig elk kind aan om zijn eigen lijst te ondertekenen;
- zet alle lijsten in een vaas of schaal, meng en nodig elk kind uit om willekeurig iemands lijst te trekken;
- de taak van de kinderen is om elkaars prestatielijsten te lezen. De rest van de kinderen prijst de auteur van de lijst.
2. Magische doos
Het is een creatieve manier om zelfvertrouwen te ontwikkelen en het gevoel van eigenwaarde te vergroten.
Je zal nodig hebben:
- kartonnen doos;
- spiegel.
Hoe te presteren:
- bouw een “magische doos”: plaats een spiegel op de bodem zodat iedereen die erin kijkt zijn spiegelbeeld ziet;
- zet de magische doos voor het kind. Vraag hem: “Wie is volgens jou de meest bijzondere persoon ter wereld?
- wacht op het antwoord van het kind en zeg dat de magische doos hem het antwoord op deze vraag zal geven;
- vraag het kind wat hij verwacht te zien in de doos en laat hem erin kijken.
Vraag het kind daarna hoe hij zich voelt nadat hij in de doos heeft gekeken. Het kind kan zeggen dat hij begreep dat elke persoon op de een of andere manier uniek en getalenteerd is.
3. Organisatie
Deze activiteit is bedoeld om uw kind te helpen zich te concentreren op zijn doelen en plannen te maken om deze te bereiken.
Je zal nodig hebben:
- papier;
- potlood;
- ambulance.
Hoe te presteren:
- bepaal voor welke periode je dingen wilt plannen – voor een dag, een week of een maand;
- teken een tabel met vier kolommen: onderwerp, taak, huidige datum, vervaldatum;
- hang de tafel aan de koelkastdeur of aan de muur in de kinderkamer;
- vul de tabel in elke keer dat het kind een taak met een deadline heeft;
- markeer de voltooiing van taken.
Met dergelijke lijsten kan het kind de uitvoering van taken en hun deadlines controleren. Het kind zal hier meer van genieten als je een symbolische beloning bedenkt voor zijn prestaties.
4. Stel niet uit
Als je niet zeker weet of je iets goed kunt, heb je de neiging om het uit te stellen. Maar hoe langer u wacht, hoe meer twijfels er rijzen over de succesvolle afloop van de zaak.
Je zal nodig hebben:
- papier;
- potlood;
- ambulance.
Hoe te presteren:
- deze activiteit kan worden gebruikt om de doelen of zelfs gewoonten van het kind te corrigeren;
- teken een tabel bestaande uit twee kolommen: “veranderingen die ik wil bereiken” en “wat moet er gebeuren om dit te bereiken”;
- Moedig uw kind aan om de veranderingen op te schrijven die het wil aanbrengen en de stappen die het daarvoor moet nemen. Help uw kind vervolgens waar mogelijk deze stappen te voltooien.
5. Eén letter, verschillende woorden
Met dit leuke spel kan het kind positieve eigenschappen in zichzelf vinden. Het kan door twee of meer personen worden gespeeld.
Jij hebt nodig:
- ruimte en tijd om te spelen.
Hoe te presteren:
- een deelnemer zegt: “Start.” De tweede spreekt mentaal de letters van het alfabet uit. Als de eerste deelnemer zegt: “Stop!”, spreekt de tweede de letter uit waarop hij is gestopt;
- daarna moet het kind zoveel mogelijk positieve woorden over zichzelf bedenken die met deze letter beginnen.
Dit eenvoudige spel moedigt het kind aan om positieve eigenschappen in zichzelf te vinden. Dit versterkt op zijn beurt zijn gevoel van eigenwaarde.
6. Beweging op muziek
Dansen is erg leuk. Maar sommige kinderen zijn verlegen en sommige willen niet dansen omdat ze denken dat ze dat niet kunnen. Bewegen op muziek kan deze houding van het kind veranderen.
Je zal nodig hebben:
- kindermuziek opnemen;
- een geïmproviseerde dansvloer of gewoon een veilige plek om te dansen.
Hoe te presteren:
- zet de muziek aan;
- vraag het kind om naar de dansvloer te gaan en gewoon op het ritme van de muziek te bewegen;
- het maakt niet uit hoe het kind danst en of hij er tegelijkertijd stom uitziet. Zelfs als hij alleen maar wil springen – laat hem het doen.
Onthoud dat het uw doel is om het kind uit te nodigen op de dansvloer en hem uit te nodigen om te bewegen. Zelfs als het maar een paar minuten duurt, prijs hem dan dat hij het ondanks zijn angsten doet.
7. Wees creatief
Een andere manier om het zelfvertrouwen van een kind te ontwikkelen, is door hem uit te nodigen voor creatief werk. Het kan bijvoorbeeld een verteloefening zijn.
Je zal nodig hebben:
- voldoende ruimte om te spelen.
Hoe te presteren:
- laat het kind een onderwerp voor het verhaal kiezen;
- Vraag je kind om een begin te bedenken. Als dit te moeilijk voor hem is, begin dan zelf het verhaal en nodig het kind uit om verder te gaan;
- Moedig de creativiteit van uw kind aan, moedig hem aan zijn fantasie te gebruiken om op zijn eigen manier een verhaal te verzinnen. Leg uit dat het verhaal niet realistisch hoeft te zijn omdat het zijn eigen verhaal is, zodat hij het verhaal naar eigen inzicht kan ontwikkelen.
Het maakt niet uit welk verhaal uw kind verzint, waardeer hun inspanningen. Deze activiteit geeft je inzicht in de manier van denken van het kind.
Daarnaast zijn rollenspellen, getimede taken en hechtingsspellen goed voor het ontwikkelen van het zelfvertrouwen van een kind. Het kind zal echter niet in korte tijd zelfverzekerd worden. Dit is een lang werk dat geduld en tijd vereist van zowel u als het kind. Zo bereik je de gewenste resultaten.