FIFA (Fédération Internationale de Football Association of International Federation of Association Football) werd in 1904 opgericht om een groeiend aantal internationale voetbalcompetities te overzien, te organiseren en te promoten. Omdat de sport in meer dan 200 landen wordt gespeeld, heeft het misschien wel de grootste fans van alle sporten over de hele wereld. Volgens de officiële website is de FIFA “het voetbal aan het moderniseren om mondiaal, toegankelijk en inclusief te zijn in alle aspecten. Niet alleen op een of twee continenten, maar overal.”1
FIFA is een non-profitorganisatie , investeert het grootste deel van haar inkomsten terug in de ontwikkeling van het spel en heeft een enorm verdienvermogen. De meeste van deze inkomsten komen uit het organiseren en op de markt brengen van grote internationale competities, met als meest populaire het WK voor heren en dames, die elk om de vier jaar plaatsvinden. Andere competities zoals de continentale kampioenschappen en de FIFA Confederations Cup zijn ook behoorlijk populair. In 2018, toen het laatste WK werd gehouden, genereerde de FIFA meer dan $ 4,6 miljard aan inkomsten.2
Wereldbekerwedstrijden voor heren en dames zijn grote wereldwijde sportevenementen
FIFA’s bedrijfsmodel
Het WK is niet alleen een van de grootste sportevenementen ter wereld, maar het is ook een belangrijke bron van inkomsten voor de FIFA. FIFA wint veel van dit en andere evenementen door de verkoop van televisierechten, marketingrechten en licentierechten , evenals inkomsten uit kaartverkoop. Daarnaast zijn de kosten van FIFA minimaal, waardoor de organisatie zoveel mogelijk geld heeft om terug te steken in de ontwikkeling van de sport zelf.3
BELANGRIJKSTE LEERPUNTEN
- FIFA verdient geld door de verkoop van televisie-, marketing- en licentierechten voor voetbalevenementen zoals het WK.
- De infrastructuurkosten voor WK-evenementen worden overgelaten aan de gastlanden, waardoor de kosten van de FIFA laag blijven.
- In 2018, toen het laatste WK werd gehouden, genereerde de FIFA meer dan $ 4,6 miljard aan inkomsten.
- Als non-profitorganisatie investeert de FIFA het grootste deel van haar inkomsten terug in de ontwikkeling van de voetbalsport (voetbal).
Economieën van het WK
De FIFA is de enige instantie die belast is met de organisatie van het WK en het WK voor vrouwen en behoudt als zodanig toegang tot alle inkomsten. Het is gebruikelijk dat deze evenementen miljarden dollars aan inkomsten genereren. Het gastland van het WK wordt bepaald door een biedingsproces en het is een felle concurrentie.4Qatar organiseert het WK in 2022, terwijl de VS, Canada en Mexico zijn gekozen om het evenement te organiseren voor de 23e editie in 2026.56
Het organiseren van zo’n groot en populair evenement vereist veel investeringen, vooral in het bouwen en verbeteren van infrastructuur van wereldklasse . Het land dat het bod wint, trekt dus veel belangstelling van investeerders, wat kan helpen om de economie aan te zwengelen.
Het volgende WK begint op 20 november 2022 in Qatar.
Uitgaven
Met zoveel landen die strijden om het WK te organiseren, krijgt de FIFA natuurlijk een groot onderhandelingsfiche en komt ze weg met het dicteren van de meeste voorwaarden. FIFA investeert niet in infrastructuur die voor de Cup is gecreëerd; de bewijslast daarvoor ligt uitsluitend bij het gastland. De FIFA betaalt het lokale organisatiecomité voor het organiseren en houden van het WK. Het betaalt ook prijzengeld aan de deelnemende landen, verzorgt de reis- en verblijfkosten van spelers en ondersteunt staf en wedstrijdofficials. Het stelt het gastland ook een erfenisfonds van de FIFA World Cup ter beschikking dat in de toekomst kan worden gebruikt voor de ontwikkeling van het spel in het land.7
De kosten van het WK voetbal zijn relatief laag. Het dekt de kosten van het organiseren en leiden van het toernooi, inclusief het betalen van prijzengeld aan deelnemers, maar is niet verantwoordelijk voor het zorgen voor de juiste infrastructuur – die grote kosten liggen bij het gastland.
Afgezien van de kosten in verband met FIFA-evenementen, omvatten de belangrijkste kosten van FIFA ook ontwikkelingskosten, personeelskosten en een programma voor financiële ondersteuning.8
FIFA registreert zijn inkomsten in een cyclus van vier jaar voorafgaand aan World Cups. In de laatste cyclus, die de periode tussen 2015 en 2018 beslaat, rapporteerde de FIFA een omzet van meer dan $ 6,4 miljard. Hoewel het grootste deel van deze inkomsten afkomstig was van licentiecontracten, omvatten andere inkomstenbronnen merklicenties en investeringsinkomsten.9
95% – Het percentage van de inkomsten van de FIFA dat wordt gegenereerd door het WK.10
Televisierechten van FIFA
Van de $ 6,4 miljard aan inkomsten die FIFA tussen 2015 en 2018 genereerde, kwam 49% (ongeveer $ 3,13 miljard) uit televisierechten.9De FIFA verkoopt licentierechten aan televisiestations en omroepinstellingen, waardoor ze voetbalwedstrijden en aanverwante evenementen in bepaalde regio’s kunnen uitzenden. Omdat voetbal over de hele wereld immens populair is, kan de concurrentie tussen omroepen om licentierechten hevig zijn.
In een biedingsoorlog tussen ESPN en Twenty-First Century Fox Inc. ( FOXA ) overtrof FOX Disney’s ESPN en betaalde meer dan $ 400 miljoen aan de FIFA voor televisierechten tot en met het WK van 2022.11Meta Inc. ( META ), voorheen Facebook, Twitter Inc ( TWTR ) en Snap Inc. ( SNAP ) boden allemaal miljoenen dollars aan FOX voor highlight-rechten.12
FIFA’s marketingrechten
De volgende belangrijkste bron van inkomsten voor de FIFA is de verkoop van marketingrechten, die in de vierjarige cyclus voorafgaand aan het WK 2018 in totaal $ 1,66 miljard bedroegen.9Dit is een bijzonder indrukwekkend cijfer, aangezien een groot deel van deze cyclus een veelbesproken corruptieschandaal omvatte waarbij talrijke leiders van hoog niveau van de FIFA betrokken waren.13
Er zijn vier niveaus voor WK-sponsoring: FIFA-partners, FIFA-wereldbekersponsors, regionale supporters en nationale supporters. FIFA Partners helpen het merk FIFA te ontwikkelen en maatschappelijk verantwoord te ondernemen. FIFA World Cup Sponsors krijgen de rechten om hun merk te promoten op het WK. Regionale en nationale supporters hebben hun hoofdkantoor in verschillende regio’s en/of het gastland en hebben de rechten om hun merken binnen die gebieden te promoten.
FIFA’s licentierechten
FIFA genereerde $ 600 miljoen aan licentierechten voor de cyclus 2015-2018, 114% meer dan voor de vorige cyclus. Deze inkomsten komen uit de verkoop van merklicentiecontracten, royaltybetalingen en andere soortgelijke bronnen.9
FIFA’s gastvrijheidsrechten en kaartverkoop
Het laatste belangrijke onderdeel van de inkomstenstroom van FIFA bestaat uit gastvrijheid en accommodatierechten, evenals kaartverkoop. Met name de inkomsten uit ticketingrechten zijn voor 100% in handen van een directe dochteronderneming van FIFA. Van 2015-2018 rapporteerde de FIFA $ 712 miljoen aan horecarechten en inkomsten uit kaartverkoop.9
Voor de WK-evenementen van 2018 in Rusland werden meer dan 10 miljoen tickets aangevraagd.14Er is ook veel vraag naar tickets voor het WK 2022 in Qatar, met de top 10 van kopende landen bestaande uit Qatar, de Verenigde Staten, Saoedi-Arabië, Engeland, Mexico, de Verenigde Arabische Emiraten, Argentinië, Frankrijk, Brazilië en Duitsland.15
Toekomstplannen
Zolang voetbal een ongelooflijk populaire sport blijft met een diverse fanbase verspreid over de hele wereld, zal de FIFA waarschijnlijk enorme inkomsten blijven genereren uit het WK en andere grote evenementen.
De toekomstplannen van de FIFA omvatten het blijven ondersteunen van de ontwikkeling van de sport door middel van verschillende herinvesteringsprojecten en – vooral in het licht van het corruptieschandaal van de afgelopen jaren – het ontwikkelen van het biedingsproces van de gastheer op een transparante en objectieve manier, het waarborgen van naleving van nalevingsprogramma’s en het bevorderen van gendergelijkheid gelijkheid in het voetbal.16
FIFA’s kosten
De uitgaven van FIFA voor 2015-2018 van $ 5,37 miljard kunnen grofweg worden verdeeld tussen de primaire categorieën evenementgerelateerde uitgaven ($ 2,56 miljard), ontwikkelings- en onderwijsprojecten ($ 1,67 miljard) en FIFA-bestuur en -administratie ($ 797 miljoen).17
Andere opmerkelijke uitgaven van 2015-2018 zijn Football Governance, waaronder juridische kosten, informatietechnologie en bouwkosten. Dit kwam in totaal op $ 124 miljoen. Ten slotte heeft FIFA $ 211 miljoen uitgegeven aan marketing en tv-uitzendingen.17
Sleuteluitdagingen
Er zijn tijden geweest dat de FIFA werd beschuldigd van wanbeheer en wanpraktijken tijdens het biedingsproces voor het WK. De president en andere leidinggevenden die in de controverse van 2015 werden genoemd, werden gearresteerd op beschuldiging van corruptie.18
In de 118-jarige geschiedenis van de organisatie hebben slechts negen mensen de organisatie geleid, wat de vraag oproept naar transparantie en goed bestuur.1920Hoewel de organisatie een zeer succesvol WK 2018 leidde, blijven er vragen over de mogelijkheid van voortdurende of toekomstige corruptie.21
Desalniettemin boekt de FIFA, met zijn weinig te verliezen bedrijfsstrategie, indrukwekkende winstcijfers.
Hoeveel geld verdient FIFA?
In het WK-jaar 2018 genereerde de FIFA een omzet van $ 4,6 miljard. Buiten een WK-jaar zijn de inkomsten lager. In 2021 bracht het $ 766 miljoen op.22
Geeft FIFA geld aan gastlanden?
Nee. Landen bieden aan om het WK te organiseren en moeten vervolgens het geld van de belastingbetaler of de fondsen die zijn gedekt door leningen investeren om ervoor te zorgen dat de juiste infrastructuur aanwezig is om het te organiseren.
Hoeveel is het WK 2022 waard?
De FIFA heeft $ 440 miljoen aan prijzengeld toegewezen, en de winnaar van het WK 2022 ontvangt een recordbedrag van $ 42 miljoen.2. 3
Verdient FIFA meer geld dan de NFL?
Dat is erg onwaarschijnlijk. Hoewel het WK misschien meer kijkers heeft, vindt het maar om de vier jaar plaats. De NFL vindt elk jaar plaats en evenementen zoals de Super Bowl brengen veel geld op. Blijkbaar heeft de hele competitie tijdens het seizoen 2021 naar schatting $ 9,8 miljard gegenereerd, wat veel meer is dan de FIFA heeft gemaakt.
Het komt neer op
FIFA, het bestuursorgaan van voetbal (of voetbal zoals het in de VS bekend staat), heeft een geweldig bedrijfsmodel dat voornamelijk is gebaseerd op het WK, het grootste sportevenement ter wereld. Het haalt miljarden dollars binnen, voornamelijk uit tv- en marketingrechten, zonder te hoeven investeren in of het financiële risico te nemen van het bouwen van infrastructuur voor wedstrijden. En omdat het een non-profitorganisatie is, wordt dit geld grotendeels opnieuw geïnvesteerd in het spel.
Hoewel niet zonder controverse, zijn de voordelen die FIFA biedt voor de wereldeconomie en de sport die het bestuurt enorm.
GESPONSORD
Betreed voorzichtig de handelswereld met Capital.com’s gratis, volledige demo-account. Ons bekroonde platform zit boordevol uitleg en analyses van indices zoals de VS 500, Duitsland 40 en Hong Kong 50. Sluit u aan bij meer dan 500.000 klanten wereldwijd die handelen met 0% commissie, krappe spreads en lage nachtvergoedingen. 87,41% van de rekeningen van particuliere beleggers verliest geld bij het handelen in CFD’s bij deze aanbieder.