Als u niet bekend bent met het schrijven van inhoud, realiseert u zich misschien niet dat er totaal verschillende benaderingen zijn, afhankelijk van of u een persbericht, verkoopexemplaar, een websitepagina of een artikel voor een website schrijft.
Daar zijn veel redenen voor, maar een van de belangrijkste redenen is dat elk stukje inhoud dat je schrijft een bepaald inhoudsdoel moet hebben. Het doel van een persbericht zal bijvoorbeeld heel anders zijn dan het doel van een artikel.
In feite zou je helemaal geen inhoud moeten schrijven voor de site van een klant of die van jezelf totdat je weet wat het doel van het stuk is. Dat brengt ons mooi bij het eerste punt in dit artikel over het schrijven van een artikel voor websitepublicatie:
1. Volg de instructies en richtlijnen
Als je voor een klant schrijft, moeten ze je een grondige briefing geven om je te vertellen wat het doel van het artikel is, wie de doelgroep is en wat ze willen, hoe lang ze willen dat het artikel is, tone of voice, en al het andere dat u nodig heeft om het beste artikel voor hen te schrijven.
Als je geen briefing krijgt en je weet niet zeker wat je moet doen, bekijk dan de blogpost van Copify over hoe je de perfecte briefing schrijft . Bekijk de post en dan kun je bepalen welke vragen je aan je klant wilt stellen.
Als u eenmaal uw briefing heeft, besteedt u bijzondere aandacht aan het doel dat de klant met het artikel heeft en houdt u dat in gedachten terwijl u schrijft. Je zult een heel ander artikel schrijven als het bedoeld is als een promoartikel om het publiek van de klant te laten kopen dan als je epische inhoud schrijft om je klant als een expert in hun vakgebied te vestigen.
Toptip: als uw potentiële klant u geen goede briefing geeft en geen contract ondertekent dat uw vergoeding, hoeveel bewerkingen en andere belangrijke voorwaarden dekt, overweeg dan om ze heel snel te laten vallen als een bijzonder onbetrouwbare, hete aardappel !
2. Houd de doelgroep in gedachten
Na het vaststellen van het doel van het artikel, is het belangrijkste wat de doelgroep is. Hoe meer je weet over het publiek voor het stuk, hoe meer je kunt vormen wat je schrijft om bij hen te passen.
Denk je dat dat niet uitmaakt? Stel je voor dat je een artikel schrijft dat is gericht op millennials die van rapmuziek houden en bedenk welke taal je zou gebruiken en welke populaire referenties. Stel je dan hetzelfde artikel voor, maar deze keer is het gericht op gepensioneerden die inkrimpen.
Je zou een heel andere taal gebruiken, nietwaar? Je zou weten dat beide doelgroepen een andere kijk hebben, verschillende problemen en verschillende doelen in het leven, en je zou dienovereenkomstig schrijven.
Daarom is het echt belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Je moet weten wat hun problemen zijn, wat ze wel en niet leuk vinden, wat voor soort taal ze gebruiken, welke oplossingen ze willen en wat echt belangrijk voor hen is.
3. Taal en tone of voice
De taal die je gebruikt en de tone of voice gaan niet alleen over de voorkeuren van de doelgroep. Uw klant heeft waarschijnlijk een bepaalde merkstem waarvan hij wil dat u deze ook gebruikt.
Ze kunnen dat in hun briefing behandelen, of ze kunnen je een kopie van hun merkhandleiding geven, zodat je hun richtlijnen kunt volgen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de inhoud op de site van Ash Ambirge (taalwaarschuwing!), zie je dat het levendig, leuk, humoristisch en zeker niet verlegen en teruggetrokken is. Als je voor die site zou schrijven, weet je dat je er niet mee weg zou komen als een stereotype accountant klinkt met het woord ‘procedure’ helemaal door hem heen gestempeld als een stuk rots!
Het contrast in tone of voice tussen verschillende sites en soorten bedrijven kan worden gemarkeerd, dus u moet zich echt aan de voorkeuren van de klant houden.
4. Schrijf een geweldige kop
Er zijn momenteel bijna 2 miljard websites op internet . En nog meer!
Dat betekent dat je aandacht moet krijgen in een erg drukke arena, en de manier waarop je dat doet is door een geweldige kop te schrijven die je doelmarkt niet kan negeren.
We kennen uw publiek weer, omdat u precies de juiste taal moet kennen om ze aan te spreken. Maar er zijn nog enkele andere tips waarmee u rekening moet houden bij het schrijven van een opvallende kop:
• Gebruik actieve stem in plaats van passieve stem, en gebruik sterke en emotionele werkwoorden en woorden. Op die manier geef je je schrijven meer energie en is de kans groter dat je publiek klikt.
• Zet een voordeel in uw kop. Waarom moet uw publiek doorklikken?
• Gebruik geen belachelijke clickbait-kop om de aandacht te trekken, tenzij dat het soort ding is dat uw publiek zal aanspreken. En als je dat doet, zorg er dan voor dat de inhoud overeenkomt met je kop, anders zal je publiek zich bedrogen voelen en wegklikken.
• Gebruik ten minste één zoekwoord waarvoor u uw artikel in de kop wilt laten ranken. Het is geweldig voor SEO!
• Cijfers die als cijfers zijn geschreven, vallen erg op en zorgen ervoor dat mensen sneller gaan klikken. Je kunt ze gebruiken om voordelen te benadrukken, zoals ‘15% korting vandaag’, of om het publiek precies te vertellen wat ze krijgen, bijvoorbeeld ‘7 stappen om de perfecte cake te bakken’. Op die manier weten ze dat het artikel geen pagina’s en pagina’s lang zal zijn, en weten ze precies wat het voor hen zal doen.
5. Koppelen
Gebruik zowel interne als externe links in uw artikelen.
Interne links zijn wanneer u linkt naar andere berichten en pagina’s op uw eigen site, en externe links linken naar andere websites.
Interne links zijn geweldig voor uw zoekmachineoptimalisatie, omdat het de zoekmachines helpt hun weg te vinden op uw site en deze in kaart te brengen. Ze kijken ook hoeveel interne links een pagina heeft om af te wegen hoe belangrijk het is.
Externe links helpen ook bij SEO. Linken naar nuttig materiaal op een andere site is een goede manier om als autoriteit over te komen, zowel bij uw publiek als bij de zoekmachines. En externe links kunnen de zoekmachines ook helpen om uit te zoeken waar uw inhoud en uw site over gaan. Je kunt ook sites taggen die je in je artikelen op sociale media hebt genoemd, en daar kun je wat likes en shares van krijgen, en ook een relatie met hen opbouwen.
6. Voeg een opvallende call-to-action (CTA) toe
Weet je nog dat je een doel hebt voor je stukje inhoud? Dit is waar u het publiek kunt begeleiden om de actie te ondernemen om dat doel te bereiken.
U wilt misschien dat ze zich aanmelden voor de nieuwsbrief van de klant, meer informatie lezen, een offerte krijgen, een gratis cadeau downloaden of zelfs iets kopen, en een oproep tot actie kan dat mogelijk maken, als het goed geschreven is.
Het schrijven van een geweldige CTA lijkt in veel opzichten op het schrijven van een opvallende kop, dus volg de bovenstaande tips om een sterke CTA te maken die de aandacht trekt.
Zorg daarnaast voor voldoende witruimte rondom de CTA en gebruik een kleur die opvalt op de pagina om de aandacht te trekken.
Als u deze tips volgt, kunt u opvallende artikelen maken die zowel bij uw klant als bij hun publiek iets opleveren.