Leren hoe je een professionele website maakt, gaat over meer dan esthetiek. Maar uit onderzoek naar de geloofwaardigheid van het web, uitgevoerd door Stanford, blijkt dat 75% van de consumenten een oordeel velt over de geloofwaardigheid van een bedrijf op basis van het ontwerp van de website.
Dat betekent dat het ontwerp van uw site net zo zorgvuldig moet worden gepland als de inhoud op uw site. U moet rekening houden met het thema, de lettertypecombinatie, het kleurenpalet en meer wanneer u een professioneel ogende en betrouwbare site maakt. Als uw site slecht gebruik maakt van kleur, te veel tekst bevat of er op een of andere manier onprofessioneel uitziet, zullen bezoekers die daar terechtkomen waarschijnlijk stuiteren.
Laat uw bedrijf groeien met HubSpot’s tools voor WordPress-websites
In dit bericht zullen we doornemen waardoor een website er professioneel uitziet en ook veelvoorkomende fouten behandelen. Daarna bekijken we de stappen om een WordPress-site er professioneel uit te laten zien, zodat u uw bezoekers kunt aantrekken en verrassen.
Laten we deze stappen hieronder eens nader bekijken.
- Hoe maak je een professionele website?
- Dingen waardoor websites er onprofessioneel uitzien
- Hoe een WordPress-site er professioneel uit te laten zien
Hoe maak je een professionele website?
- Creëer een duidelijke merkidentiteit.
- Maak uw site gemakkelijk te gebruiken en te lezen.
- Ontwerp een site die op elk scherm werkt.
- Gebruik kwaliteitsafbeeldingen.
- Voeg handige professionele tools toe.
- Betrek je publiek.
Voordat we ingaan op het maken van een gepolijste site in WordPress, laten we het hebben over wat een website er professioneel uit laat zien. Met het brede scala aan sitebouwers en digitale tools die er zijn, kan iedereen leren hoe je een website maakt .
Maar het ontwerpen van een professionele website zonder ontwerp of technische achtergrond is niet eenvoudig. Dit komt deels omdat zakelijke websites veel informatie in een kleine ruimte verpakken.
Of u nu een professionele site maakt voor een solo-onderneming of een gevestigd bedrijf, uw website kan het volgende bevatten:
- Marketingpromoties
- E-commerce
- Communityborden voor betrokkenheid
- Inhoud zoals blogs of productfoto’s
- Bestemmingspagina’s
- Oproepen tot actie
- branding
- Interactieve quizzen
- E-mail opt-ins
Dat is veel informatie om te organiseren en weer te geven, vooral als je niet veel ontwerpervaring hebt.
Vervolgens denk je bij elke stap die je zet aan je publiek. Uw website helpt uw bedrijf immers niet als het geen mensen aantrekt. U weet ook dat het niet genoeg is om zomaar iedereen aan te trekken – uw website moet uw doelgroep aanspreken. Dat betekent meestal dat je koperspersona’s moet bouwen en vervolgens wat weloverwogen giswerk moet doen.
Professioneel wordt ruwweg gedefinieerd als ‘gerelateerd aan of behorend tot een beroep’. Uw site moet dus mensen aantrekken die uw branche en de producten die u verkoopt begrijpen.
Ten slotte gaat het bij het maken van een professionele website om een in het oog springend ontwerp. Nadenken over kleur, lettertypen en fotografie is voor sommige mensen leuk. Maar voor sommigen kan het vervelend, verwarrend of frustrerend zijn.
Als je een van die mensen bent, ben je niet de enige. Er zijn meer dan 293 miljoen resultaten voor een Google-zoekopdracht met ‘angst voor creativiteit’. Maar u kunt deze angst overwinnen en een goed ontworpen en professionele website maken. Dit zijn enkele eigenschappen van een professionele website:
1. Creëer een duidelijke merkidentiteit.
Een geweldig merk wekt vertrouwen, is gemakkelijk te onthouden en kan meegroeien met uw bedrijf. De beste merken ter wereld zijn ook uniek, relevant en innovatief.
Dat klinkt simpel, maar hoe creëer je een merk dat dat allemaal doet?
Je kunt naar concurrenten kijken voor inspiratie, maar je zou uiteindelijk hun uiterlijk kunnen kopiëren. Je zou kunnen werken met een professional om je merk op te bouwen. Of je kunt het zelf gaan doen.
Wat je ook kiest, het ontwerpen van je website is eenvoudig als je eenmaal een duidelijke merkidentiteit hebt. Dit komt omdat uw merk het door u gekozen heeft:
- Kleuren
- Typografie
- Logo
- Voorbeeldfoto’s
Het is slim om je professionele merkidentiteit samen te brengen met een merkgids . Uw merkgids moet ook de stem van uw exemplaar en andere instructies voor het promoten van uw merk bevatten. Op deze manier blijft uw branding consistent als uw team verandert en uw site bijwerkt.
2. Maak uw site gemakkelijk te gebruiken en te lezen.
Een andere kwaliteit van een professionele website is het gebruiksgemak. De meeste websites zijn een combinatie van tekst, afbeeldingen en video’s. En een website is voor uw gebruikers. U wilt dat ze kunnen krijgen wat ze nodig hebben van uw site, waar en wanneer ze maar willen.
Begin met leesbaarheid. Uw gebruikers hebben misschien alle tijd van de wereld om elk tabblad te doorzoeken en elk stukje tekst op uw site te lezen. Maar het is waarschijnlijker dat ze tussen tabbladen wisselen en snel op uw site naar antwoorden zoeken.
Om ervoor te zorgen dat bezoekers van uw site betrokken raken, klikken en converteren, moet u eenvoudig door uw site navigeren. Om een bruikbare site te maken, onthoud het volgende:
- Houd menu’s kort
- Laat knoppen opvallen op de pagina
- Richt uw paginalay-out op wat het belangrijkst is
- Wees attent bij het toevoegen van animaties of pop-ups
Probeer ook de meest voorkomende woorden voor menu-items te gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld ‘Over’ in plaats van ‘Het verhaal van ons merk’.
Maak uw kopie vervolgens gemakkelijk te scannen. Enkele eenvoudige manieren om dit te doen zijn:
- Gebruik grote en duidelijke lettertypen
- Voeg witruimte toe om tekst visuele ruimte te geven om te ademen
- Gebruik koppen, subkoppen en opsommingstekens om stukken tekst op te splitsen
Aanbevolen bronnen :
- Ontwerp en bruikbaarheid van de website
- Hoe de gebruikerservaring van de website te verbeteren
3. Ontwerp een site die op elk scherm werkt.
Uw publiek kan uw site scannen op een desktopcomputer in een goed verlichte ruimte. Maar het is net zo waarschijnlijk dat ze een laptop scannen in een donkere kamer terwijl ze tv kijken of scrollen op hun mobiele telefoon in een druk café`.
Het is belangrijk om een responsief webontwerp te maken dat kan buigen en zich kan aanpassen aan elke schermresolutie, -grootte of -oriëntatie. Dit klinkt als veel werk. Maar als u het tempo van de technologie wilt bijhouden, wilt u een site ontwerpen die kan meegroeien met de technologie die uw publiek gebruikt.
Responsive webdesign vereist een zorgvuldige planning. Het gaat niet alleen om de structuur van uw site. U moet bijvoorbeeld foto’s maken die verticaal of horizontaal kunnen werken. En afbeeldingen moeten van hoge kwaliteit genoeg zijn om er scherp uit te zien op grote en kleine monitoren, maar met een formaat dat uw site snel houdt.
Aanbevolen bronnen :
- Responsieve ontwerplijst
- Een website optimaliseren voor mobiel
4. Gebruik kwaliteitsafbeeldingen.
Omdat veel bedrijven een krap budget hebben, zijn afbeeldingen niet altijd een prioriteit. Maar beelden zijn belangrijk. 40% van de consumenten zegt dat foto’s en afbeeldingen het belangrijkste visuele element op een website zijn.
Afbeeldingen geven uw website-ontwerp een persoonlijkheid en helpen het op te vallen. Hoewel veel bedrijven stockfotografie gebruiken, is het ook een goed idee om te investeren in het maken van originele foto’s. Het enige wat je nodig hebt is een mobiele telefoon om een geweldige foto voor je website te maken. U kunt ook hulpmiddelen voor visuele inhoud gebruiken om unieke afbeeldingen te maken.
Je moet ook nadenken over het idee achter je beeldkeuzes. Hoewel een leuke afbeelding een website er geweldig uit kan laten zien, draagt het niet bij aan de professionaliteit van uw site als het niet nuttig is voor uw gebruiker.
Geef uzelf dus de tijd om aantrekkelijke EN nuttige afbeeldingen te kiezen, vooral voor uw belangrijkste pagina’s.
Aanbevolen bronnen :
- Het formaat van uw afbeeldingen wijzigen
- Hoe u ervoor kunt zorgen dat afbeeldingen een hoge resolutie hebben?
5. Voeg handige professionele tools toe.
Professionele doelgroepen hebben verschillende behoeften. Als u wilt dat uw website een continue bron is voor uw doelgebruikers, moet u hen nuttige hulpmiddelen geven. En zelfs als u leert hoe u een gratis professionele website kunt maken, zijn er goedkope tools die u aan uw site kunt toevoegen.
Een planningsapp kan het bijvoorbeeld gemakkelijker maken voor prospects om vergaderingen met uw verkoopteam op te zetten. Chatfunctionaliteit kan klanten helpen problemen sneller op te lossen. En door sociale feeds aan uw site toe te voegen, kunnen sitebezoekers worden verbonden met uw community.
Een van de voordelen van WordPress is de uitgebreide bibliotheek met plug-ins. Of je nu een kaartwidget wilt om shoppers te helpen je winkel te vinden of om abonnees te informeren over een nieuw bericht op je blog, het is eenvoudig om extra functionaliteit aan je site toe te voegen.
Aanbevolen bronnen :
- Handleiding voor WordPress-plug-ins
- Lijst met WordPress-plug-ins
6. Betrek uw publiek.
Hoe professioneel uw website er ook uitziet en aanvoelt, het moet mensen aanspreken. Dit onderdeel van website-ontwerp is een van de belangrijkste, maar het kan ook een mysterie zijn.
Website-analyse kan u helpen problemen op te lossen zodra uw site een paar maanden online is geweest. Maar u wilt dat uw website vanaf het moment van lancering presteert.
Bekijk andere websites in uw niche, branche en lokale gemeenschap om inspiratie op te doen. Schrijf uw voorkeuren en antipathieën op. Het is ook een goed idee om op te merken hoe ze benaderen:
- Navigatie
- branding
- Wat je opvalt aan hun afbeeldingen
- Speciale aanbiedingen
- Wat staat er op de startpagina
- Aanmeldingsformulieren
- Koppelingen op sociale media
- Videos
- Hoe ze klantrecensies en getuigenissen gebruiken
- Gebruikerservaring
- CTA’s
Bekijk deze voorbeelden van geweldige websites om aan de slag te gaan:
- Website-ontwerp voor kleine bedrijven
- Voorbeelden van B2B-websites
- Beste website-ontwerpen
Dingen waardoor websites er onprofessioneel uitzien
- Te dicht bij een sjabloon blijven plakken.
- Gebrek aan contrast.
- Moeilijk leesbare typografie.
- Toegankelijkheidsproblemen.
- Te veel informatie op één pagina.
- Inconsistente merkidentiteit.
- Afbeeldingen van lage kwaliteit.
Nu we hebben besproken wat u in uw professionele websiteontwerp wilt opnemen, gaan we het hebben over wat u moet vermijden. Er zijn veel voorbeelden van slechte websites online en het is gemakkelijk om de meest voorkomende fouten te vermijden.
1. Te dicht bij een sjabloon plakken.
Er zijn duizenden vooraf gemaakte sjablonen en thema’s die er zijn. En als je geen ontwerpachtergrond hebt, kan het out-of-the-box-thema aanvoelen alsof het genoeg is. Maar vergeet niet dat mensen meestal online scannen. Als uw site te veel lijkt op die van uw concurrent of iemand anders die dat thema gebruikt, zullen gebruikers uw bedrijf snel vergeten.
U kunt het thema kiezen OceanWP
Differentiatie is essentieel als u wilt dat uw professionele site online concurrerend is. Het is geweldig om te beginnen met een schoon thema of sjabloon AMP , maar aanpassen en wijzigingen aanbrengen die passen bij uw persoonlijke visie is een must.
2. Gebrek aan contrast.
Laag contrast is vaak een esthetische beslissing. Hoog contrast benadrukt verschillen, zoals zwarte tekst op een witte achtergrond.
Laag contrast, zoals lichtgrijs op een witte achtergrond, was een tijdje een trendy keuze .
Maar de bruikbaarheid kan eronder lijden. Houd er dus rekening mee dat als mensen uw site niet kunnen gebruiken of lezen, het niet uitmaakt hoe cool deze eruitziet. Als u wilt dat gebruikers uw site bezoeken en blijven rondhangen, zorg er dan voor dat ze hun ogen niet inspannen om uw inhoud te lezen.
3. Moeilijk leesbare typografie.
Typografie kan een andere vijand van bruikbaarheid zijn. Hoewel het verleidelijk is om lettertypen volledig te kiezen vanwege hun visuele aantrekkingskracht, moeten de lettertypen die u kiest uw site helpen werken. Met dit in gedachten, laten we het hebben over enkele van de belangrijkste dingen die je niet mag doen in typografie.
Sierlijke, cursieve en scriptlettertypen
Deze lettertypen kunnen moeilijk te lezen zijn op schermen. Dit komt omdat de personages samen kunnen vallen of uit elkaar kunnen vallen wanneer ze op kleine schermen of met een lage resolutie worden bekeken. Als u ervoor kiest om een sierlijk lettertype op uw site te gebruiken, kunt u overwegen dit voor kopteksten te gebruiken. U kunt deze lettertypen ook decoratief gebruiken, zodat gebruikers niet hoeven te werken om ze te lezen.
Te veel lettertypen
Als u meer dan twee tot drie lettertypen gebruikt, kan dit een chaotisch en inconsistent uiterlijk op uw site veroorzaken.
Lettertypen met unieke tekens
Lettertypen met onderscheidende tekens zien er vaak geweldig uit in een logo, maar hebben invloed op de leesbaarheid in hoofdtekst en kopteksten.
Alle hoofdletters gebruiken voor tekstkopie
Wanneer mensen tekst scannen, herkennen ze woorden aan hun vorm . Tekst in hoofdletters reduceert alle lettervormen tot dezelfde vorm, waardoor ze moeilijker te lezen zijn.
Lettertypen die bij kleine formaten onleesbaar zijn
Heb je ooit geprobeerd een pdf op je telefoon te lezen? Als het antwoord ja is, heb je tekst in zeer kleine formaten gelezen. Als je niet zeker weet of een lettertype klein zal werken, test het dan op je mobiele telefoon.
Bewegende of knipperende tekst
Naast het creëren van toegankelijkheidsproblemen, leidt bewegende en knipperende tekst af van andere elementen op een webpagina.
4. Toegankelijkheidsproblemen.
Een professionele website is voor ELKE bezoeker gemakkelijk te gebruiken. Maar veel bedrijven houden bij het ontwerpen van hun sites geen rekening met de behoeften van elke gebruiker. Of uw prospect nu een visuele beperking, audiobeperking of mobiliteitsproblemen heeft, het is belangrijk om te ontwerpen voor hun behoeften.
Zorg ervoor dat u bij het ontwerpen van uw website het volgende opneemt:
- Alternatieve tekst voor afbeelding wissen
- Voor de hand liggende labels
- Makkelijk te klikken links
- Consistente koppen
- Kleurcontrast
- Beknopte navigatielinks
Als webtoegankelijkheid nieuw voor u is , leer dan snel voordat u begint met ontwerpen.
5. Te veel informatie op één pagina.
Rommelige pagina’s zijn moeilijk te begrijpen en te gebruiken. De gebruikerservaring van een rommelige pagina is al erg genoeg met statische pagina’s, vooral als ze video’s en animaties bevatten. Maar veel van de slechtste websites bevatten ook te veel pop-ups, advertenties en call-to-actions.
Om uw gebruikers actie te laten ondernemen op uw professionele website, streeft u naar één pagina, één doel. Richt de inhoud van die webpagina vervolgens op gebruikers die dat ene doel bereiken. Het is ook een goed idee om enkele basisprincipes van de paginalay-out te leren .
De uitzondering hierop zijn de startpagina en websites met één pagina. Voor deze pagina’s beperkt u uw ontwerp tot onmisbare secties.
6. Inconsistente merkidentiteit.
Wanneer uw logo in verschillende kleuren op de startpagina en de productpagina staat, is dat inconsistente branding. Een ander voorbeeld is wanneer u één lettertype gebruikt voor kopteksten op de pagina ‘Over’ en een ander op uw bestemmingspagina’s.
Website-ontwerp is complex en het is gemakkelijk om dit soort details te missen als je nieuw bent in het proces.
Deze fouten lijken misschien klein, maar ze kunnen een verwoestende impact hebben op uw merk. Onregelmatige branding kan het vertrouwen van de klant schaden. Het tast de naamsbekendheid aan. En het toont een gebrek aan investering en respect voor uw merk.
Merkinconsistentie is precies wat u niet wilt in een professionele website. U kunt deze fouten gemakkelijk vermijden door een merkgids op te stellen en zorgvuldig te volgen.
7. Slechte afbeeldingen.
Visuele inhoud zoals afbeeldingen en video’s vormen de grootste uitdaging voor meer dan 23% van de contentmarketeers.
En er zijn veel manieren om slechte afbeeldingen te maken. Wazige foto’s, gepixelde afbeeldingen, onhandige stockfoto’s en afleidende GIF’s zijn slechts enkele voorbeelden.
Maar u hoeft geen getalenteerde artiest of fotograaf te zijn om nuttige afbeeldingen voor uw website te maken. Soms is een snelle screenshot voldoende om je kijker te informeren en een geweldige website-ervaring te creëren.
Zorg er dus voor dat elke afbeelding op uw site nuttig, interessant en aantrekkelijk is. En als je niet zeker weet of een afbeelding werkt, vraag dan een vriend om een second opinion.
Hoe een WordPress-site er professioneel uit te laten zien
- Kies een aanpasbaar thema.
- Selecteer je kleurenpalet.
- Selecteer je lettertype.
- Maak een aangepaste startpagina.
- Pas uw navigatiebalk aan.
- Upload een aangepast favicon.
- Pas uw voettekst aan.
Door deze stappen te volgen, kunt u een aangepaste WordPress-site maken die uw merkidentiteit versterkt en uw bezoekers uitzonderlijke ervaringen biedt. Laten we ze hieronder bespreken.
1. Kies een aanpasbaar thema.
Bij het installeren van WordPress wordt automatisch een standaardthema op uw site geïnstalleerd. Op het eerste gezicht zul je merken dat het vrij eenvoudig is.
Als je bij dit thema blijft, kun je de Gutenberg-editor of een andere paginabuilder gebruiken om het aan te passen. U kunt onder andere:
- De kleur van knoppen en links wijzigen
- Upload uw logo-afbeelding
- Pictogrammen toevoegen aan het sociale menu
- Widgets toevoegen om in uw voettekst te verschijnen
U kunt een prachtige site maken door dit standaardthema aan te passen. Maar sommige beperkingen kunnen ervoor zorgen dat u uw site niet zo veel kunt personaliseren als u wilt. Het is misschien te minimaal of typografie-gedreven voor uw merk.
Voor meer controle over het uiterlijk van uw site, kunt u kiezen uit honderden gratis en premium WordPress-thema’s die beschikbaar zijn via de WordPress-themamap of externe marktplaatsen. Met meer kleuropties, zijbalken, achtergrondopties, lettertypen en lay-outs om uit te kiezen, kunt u uw site zo ontwerpen dat deze uw doelgroep aanspreekt en ervoor zorgen dat deze er uniek uitziet.
Pro-tip : Divi is een premium thema waarmee u elk onderdeel van uw website vanaf het begin kunt ontwerpen en aanpassen. Nadat u uit meer dan 800 kant-en-klare websitelay-outs hebt gekozen, kunt u:
- Animaties toepassen op elk element op de pagina
- Schaduwen toevoegen aan afbeeldingen en tekst
- Kies uit honderden weblettertypen of upload uw eigen lettertypen
Er zijn veel verschillende lay-outs waaruit u kunt kiezen voordat u begint met aanpassen.
2. Selecteer je kleurenpalet.
Als je begint met het aanpassen van je thema, heb je vrijwel onbeperkte kleuropties. Dit is geen reden om af te wijken van uw merkgids. Kies in plaats daarvan een kleurenpalet voor uw site en blijf daarbij.
Als u uw kleurenschema op alle pagina’s van uw site afdwingt, evenals op promotiemateriaal en sociale media-inhoud, kunt u uw naamsbekendheid versterken en een loyaal publiek aantrekken en behouden op verschillende platforms en kanalen.
Pro tip : Hoe kies je de juiste kleuren voor je site? Uw merkgids moet inspiratie halen uit uw logo en producten. Als je nog steeds niet zeker weet welke kleuren je op je site moet gebruiken, wil je misschien geïnspireerd raken door andere merken of iets leren over kleurentheorie of kleurenpsychologie .
Zodra u een kleurenpalet voor uw merk heeft, kunt u die kleuren gebruiken in de zijbalk, links, koppen en voettekst. Dit is een geweldige manier om een uniform uiterlijk op uw site te krijgen.
3. Selecteer uw lettertype.
Veel WordPress-thema’s worden geleverd met vooraf geïnstalleerde lettertypen, maar u kunt aangepaste lettertypen handmatig of met een plug- in toevoegen om het uiterlijk van uw site te verbeteren.
Vroeger kon internet maar een paar lettertypen in verschillende browsers en apparaten ondersteunen. Dat betekende dat site-eigenaren te maken hadden met een beperkte selectie van lettertypen voor hun site.
Toen kwam de komst van weblettertypen, die een revolutie teweegbrachten in webdesign. Weblettertypen zijn compatibel met alle soorten browsers en apparaten, zodat ze worden weergegeven, ongeacht wat bezoekers gebruiken om toegang te krijgen tot uw site.
Nu u uit honderden lettertypen kunt kiezen, kan het overweldigend zijn om uw selectie te verfijnen. Twee belangrijke factoren waarmee u rekening moet houden bij het selecteren van uw lettertype zijn leesbaarheid en persoonlijkheid. U moet ervoor zorgen dat de letterstijl, evenals de puntgrootte, het gewicht en de kleur die u kiest, gemakkelijk leesbaar zijn op desktops en mobiele apparaten. U zult ook een lettertype willen kiezen dat de persoonlijkheid van uw merk oproept. Vraag uzelf af hoe u wilt dat mensen zich voelen wanneer ze uw site bezoeken.
Pro-tip : naast het kiezen van uw merklettertypen, wilt u misschien Google -lettertypen of andere webveilige lettertypen vinden die aansluiten bij uw merk. Dit kan u helpen ervoor te zorgen dat uw gebruikers een consistente website-ervaring hebben, ongeacht waar ze uw site bekijken.
Laten we eens kijken naar twee Google Fonts die goed bij elkaar passen. Lora is een Serif-lettertype geïnspireerd op de ronding van kalligrafie. Het is zeer geschikt voor body-copy en een uitstekende keuze voor digitale tijdschriften, blogs of elke andere site die zich richt op het vertellen van verhalen.
Montserrat is een geometrisch schreefloos lettertype geïnspireerd op de oude posters en borden in de traditionele wijk Montserrat in Buenos Aires. Het zorgt ervoor dat koppen opvallen op uw startpagina, bestemmingspagina’s en blog. Bekijk hieronder de homepage van Dang & Blast om het lettertype in actie te zien.
4. Maak een aangepaste startpagina.
Net zoals het u een standaardthema biedt, bevat WordPress een standaardstartpagina die automatisch een lijst met uw nieuwste blogberichten weergeeft.
U wilt de tijd nemen om dit te vervangen door uw eigen aangepaste startpagina. Dit is de eerste indruk van een bezoeker van uw site en bedrijf. Dit betekent dat uw startpagina uw merk moet introduceren, uw producten of diensten kort moet uitleggen en de volgende stap moet aangeven die deze bezoekers kunnen nemen als ze klaar zijn met het verkennen van de pagina.
Om deze doelen te bereiken, moet u een aantal items opnemen, waaronder een gedeelte ‘Over’, een aanmeldingsformulier voor e-mail en contactgegevens. Zodra u een overzichtelijke en overtuigende bestemmingspagina heeft gemaakt, kunt u deze instellen als de startpagina van uw site.
Bekijk deze grote merkvoorbeelden op WordPress als je de juiste look probeert te vinden.
Pro-tip : het is gemakkelijk om een nieuwe pagina te kiezen om als uw startpagina in WordPress weer te geven. U kunt de startpagina instellen via Instellingen, het scherm Pagina’s of de Aanpasser.
5. Pas uw navigatiebalk aan.
U wilt het bezoekers zo gemakkelijk mogelijk maken om door uw site te bladeren, zodat ze langer blijven en meer van uw inhoud lezen. Om een aangepast navigatiemenu te maken waarmee u uw paginaweergaven kunt vergroten en uw bouncepercentage kunt verlagen, kunt u de ingebouwde menu-editor van WordPress gebruiken.
U begint met het selecteren van uw menu-items. Standaard wijst WordPress elke nieuwe pagina een tabblad toe, waardoor uw menu snel overvol kan raken. Probeer in plaats daarvan categorieën te bedenken die breed genoeg zijn om al je berichten en pagina’s te ordenen.
Uw menu kan bijvoorbeeld alleen de tabbladen Over ons, Winkel en Blog bevatten. U kunt vervolgens submenu’s maken die als vervolgkeuzemenu’s verschijnen wanneer een bezoeker de muisaanwijzer op een van de bovenliggende tabbladen houdt. Zo’n georganiseerd navigatiesysteem zal uw bezoekers helpen een naadloze ervaring te hebben en uw site er professioneler uit te laten zien.
Pro tip : Om uw site nog gebruiksvriendelijker te maken, kunt u een zoekbalk toevoegen aan uw navigatiemenu. Standaard kun je met WordPress alleen een zoekgedeelte toevoegen aan je zijbalk, voettekst en andere widget-ready gebieden.
Maar u kunt een plug-in of codefragment gebruiken om een zoekvak in het navigatiemenu te plaatsen . Op die manier kunnen bezoekers een trefwoord intypen om snel en gemakkelijk de inhoud te vinden waarnaar ze op zoek zijn als ze deze niet tussen uw menutabbladen zien.
6. Upload een aangepast favicon.
In WordPress is uw favicon het pictogram dat wordt weergegeven op het browsertabblad van uw bezoeker of als bladwijzer wanneer het wordt opgeslagen in hun browser of telefoon. Deze iconen zijn klein maar machtig. Stel dat uw bezoeker een tiental tabbladen heeft geopend in zijn browser. Uw favicon zorgt ervoor dat uw site opvalt, zodat de bezoeker snel terug kan naar uw inhoud.
Een favicon kan ook de identiteit van uw merk versterken. Bedenk hoeveel gedenkwaardiger uw logo zou zijn als uw favicon in plaats van de onopvallende standaardafbeelding die WordPress aan pagina’s toewijst.
Pro tip : Maak je geen zorgen als je nog geen logo hebt. Met tools zoals Canva en Online Logo Maker hoef je geen logo-ontwerper in te huren of een fortuin uit te geven om een hoogwaardig, professioneel ogend logo te maken .
Als u tevreden bent met uw logo, kunt u het uploaden naar uw site. Met de nieuwste WordPress-versies kunt u de ingebouwde functie Sitepictogram gebruiken om uw favicon in te stellen. U kunt het ook handmatig instellen .
7. Pas uw voettekst aan.
WordPress bevat automatisch een merkvoettekst op uw site met de tekst ‘Proudly powered by WordPress’. Deze standaardvoettekst kan afbreuk doen aan de identiteit van uw merk en uw site onprofessioneel doen lijken.
Om ervoor te zorgen dat elke centimeter van het onroerend goed op uw site uw merk ondersteunt, kunt u een aangepaste voettekst maken met uw logo, copyrightmelding en een link naar uw privacybeleid. Dergelijke bronnen helpen sitebezoekers zich te identificeren met en te vertrouwen op uw merk. Hier is een aangepaste voettekst die de persoonlijkheid van het merk veel effectiever weerspiegelt dan de standaardvoettekst.
Pro-tip : er zijn een paar methoden om uw voettekst aan te passen. U kunt de thema-instellingen wijzigen, de footer-widget bijwerken, een plug-in gebruiken, de footer.php-code herzien of een themabouwer met een plug-in gebruiken. Bekijk deze footer-voorbeelden als je wat inspiratie nodig hebt.
Bekijk deze handleiding voor het bewerken of verwijderen van een merkvoettekst voor een stapsgewijze handleiding .
U hoeft geen ontwerper te zijn om een professionele website te bouwen.
Een professionele website laat zien wat uw bedrijf te bieden heeft. Het inspireert de juiste bezoekers om te klikken, te lezen en te converteren.
Door de bovenstaande stappen te volgen, kunt u strategische ontwerpkeuzes maken die het doel en het merk van uw bedrijf weerspiegelen. Dit zal de geloofwaardigheid van uw site helpen verbeteren. Het zal u helpen meer bezoekers aan te trekken en uw merkidentiteit te versterken.
U kunt een website maken waarmee gebruikers uw bedrijf kunnen vertrouwen en erin kunnen investeren. Begin dus vandaag nog te experimenteren met site-ontwerpen, functies en thema’s. De toekomstige klanten die uw nieuwe site online zullen vinden, zullen u dankbaar zijn.
Dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd in november 2019 en is bijgewerkt voor volledigheid.